יותר מקומות חניה בפחות עלות: איך מתקני חניה מצמצמים את הוצאות הבנייה

29.7.25

בנייה של חניון תת-קרקעי בישראל היא מהמרכיבים היקרים ביותר בפרויקט נדל"ן. לפי דו"ח יוני 2025 של לשכת שמאי המקרקעין, עלות ממוצעת למ"ר חניה תת-קרקעית נעה בין 3,150 ש"ח באזורים מרוחקים ל-4,500 ש"ח ואף יותר באזורים צפופים, כמו תל אביב. סכומים אלו אינם כוללים עלויות נוספות כגון ביסוס, דיפון, השפלת מי תהום, רמפות, מדרגות, מעליות, מערכות אוורור ותאורה, שמוסיפים לעיתים מאות אלפי שקלים לפרויקט.

במצב כזה, עולה שאלה ברורה: האם ניתן לצמצם את ההוצאות מבלי לפגוע בכמות מקומות החניה הנדרשת?

התשובה: מתקני חניה חצי-אוטומטיים ואוטומטיים

נראה שהשימוש בפתרונות חניה, ובעיקר מתקני חניה חצי-אוטומטיים ומתקני חניה אוטומטיים, הוא WIN-WIN מכל הבחינות. העובדה כי הוא מייתר את הצורך ברמפות, מעברים תפעוליים, חפירה לעומק, עבודות דיפון ועוד, מקטינה את הוצאות הבינוי בצורה משמעותית ומשאירה שטח גדול יותר לחניה, מאפשר להכפיל ואף לשלש את מספר מקומות החניה באותו שטח.

לדוגמה, חניון רגיל בשטח של 300 מ"ר יכיל בממוצע 10-12 מקומות חניה (בהתאם לדרישות רגולציה ומסלולי נסיעה). לעומת זאת, בזכות ניצול מקסימלי של הקיבולת האנכית והיעדר רמפות, מערכת חניה חצי-אוטומטית תניב כ-24 מקומות חניה באותו השטח. במערכות חניה אוטומטיות מתקדמות ניתן להחנות גם 35-45 רכבים באותו שטח הודות לשינוע אוטומטי של הרכב לתוך עמדת החניה ללא צורך בנהג.

לשילוב מתקני חניה בפרויקט שלושה יתרונות מרכזיים:

  • ניצול מקסימלי של שטח ונפח החניה- המערכות החכמות אינן דורשות נתיבי תמרון, מסדרונות או גובה תקרה גבוה. כך ניתן להקים קומה תת-קרקעית מלאה המוקדשת רק לחניה, ללא שטחי תפעול מיותרים. מתקנים כאלו מתאימים גם למגרשים קטנים כמו אלו שנפוצים בפרויקטים של התחדשות עירונית ותמ"א 38.
  • חיסכון בעלויות הקמה- חניון רגיל מצריך שטח רב ועבודות תשתית מורכבות כגון דיפון וביסוס, מה שמוביל לעלויות גבוהות. לעומת זאת, מתקני חניה חצי-אוטומטיים ואוטומטיים דורשים שטח מצומצם יותר, ולעיתים מאפשרים להימנע מהקמה של קומה תת-קרקעית נוספת. בכך ניתן להשיג חיסכון משמעותי בתקציב הכולל של הפרויקט.
  • קיימות ויעילות סביבתית- בשילוב מתקני חניה בפרויקט נעשה שימוש ממודר במשאבים, כמות פסולת הבנייה נמוכה ונדרשת תחזוקה מינימלית של המתקן בלבד (ולא של כל שטח החניה). העובדה כי הרכבים נכנסים למערכת סגורה ומשונעים בתוכה מפחיתה משמעותית גם את פליטת ה- CO₂ ואת צריכת האנרגיה כולה לאורך מחזור חיי המבנה.

נראה כי שילוב מערכות חניה חכמות בפרויקט, חצי-אוטומטיות או אוטומטיות, הוא מהווה מהלך תכנוני חכם. מדובר בפתרון שמוזיל עלויות, מייעל את השטח ומאפשר הגדלה משמעותית של כמות מקומות החניה. מעבר לטכנולוגיה, זהו כלי כלכלי ותכנוני שיכול לשפר את כלכלת הפרויקט באופן מהותי כבר מהשלב הראשון.

מתקן חניה חצי אוטומטי - אותו מספר מקומות חניה וחסכון של כסף ומשאבים בהשוואה לחניה רגילה