​לחשוב ירוק גם בחניה: למה מתקני חניה הם הבחירה החכמה לפרויקטים ברי קיימא

31.7.25

במהלך השנים האחרונות, השיח סביב בנייה ירוקה ופתרונות מקיימים תפס מקום מרכזי בעולם התכנון והיזמות. לצד הפאנלים הסולאריים, הבידוד התרמי והחיפויים האקולוגיים, עולה שאלה מהותית נוספת- כיצד נראית חוויית החניה בפרויקטים החדשים, ומהי ההשפעה שלה על הסביבה?

עבור אדריכלים ויזמים שמובילים פרויקטים עירוניים בצפיפות גבוהה, בעיקר במרכזי ערים, מתקני חניה חצי-אוטומטיים ומכאניים הם כבר מזמן לא רק פתרון הנדסי למגבלת שטח אלא רכיב תכנוני שמגלם יתרונות ברורים בתחום הקיימות, התייעלות אנרגטית והפחתת טביעת הרגל הפחמנית של המבנה כולו.

מתקני חניה- בחירה למען הסביבה

ניתוחים מפורטים שביצעה חברת WÖHR על ההבדלים בין פתרונות חניה שונים, כמו מתקן חניה מכאני מדגם Parklift 450 ומתקן חניה חצי-אוטומטי מדגם Combiparker 560 לבין חניונים תת-קרקעיים סטנדרטיים, מצאו כי למתקני החניה שלה יתרון סביבתי מובהק בכל המדדים המרכזיים:

  • חיסכון בשטח ובנפח חפירה- מערכת כמו Parklift 450 מצריכה שטח קטן בכ־31.4% לעומת חניון רגיל, ונפח החפירה הדרוש קטן בכ־32% תוצאה ישירה של ביטול רמפות, שבילים ומעברים מיותרים. המשמעות- פחות עבודות עפר, פחות פינוי פסולת חפירה, עומק קטן יותר שמפחית את הסיכון למפגש עם מי תהום או תשתיות קיימות, עניין קריטי באזורים כמו תל אביב או גבעתיים.
  • צריכת חומרי בנייה מופחתת- המערכות של WÖHR דורשות פחות בטון וברזל, מה שמפחית את עלויות ההקמה בכ-15% ומקטין את משקל החומרים בפרויקט ב-74% לחניה. ככל שהפרויקט מורכב יותר, כך הפערים הללו רק גדלים, ומתורגמים לחיסכון כספי וסביבתי כאחד.
  • הפחתת אנרגיה ופליטות- צריכת האנרגיה נמוכה ב-31%, ופליטות הפחמן נמוכות ב-26% בהשוואה לחניון תת-קרקעי סטנדרטי. עבור יזמים, אלו נתונים קריטיים לדו"חות של קיימות ועמידה בתנאי מימון ירוק. בחישוב מצטבר, עבור פרויקט של 50 מקומות חניה, מדובר בחיסכון של עשרות טונות של CO₂ והפחתת עומס על תשתיות האנרגיה, נתונים שמסייעים לעמוד ביעדי קיימות עירוניים ורגולטוריים.
  • לוחות זמנים קצרים- זמן החפירה וההקמה מתקצר בכ-30%, ומאפשר התחלת שלד מוקדמת יותר. זהו יתרון תזרימי משמעותי במיוחד בפרויקטי מגורים ומשרדים. כך ניתן להתחיל את בניית השלד מהר יותר ולקצר את לו"ז הבנייה כולו, וכן יש חיסכון משמעותי בעלויות מימון.
  • שיפור בפרמטרים של תקני  ESG- ככל שחברות יזמיות שואפות לעמוד בתקני ESG בינלאומיים, נושא התחבורה במבנה אינו זוכה לתשומת הלב הראויה. בפועל, שינוי שיטת החניה דווקא תורם לניקוד במערכת LEED, משפר את הדירוג של הבניין בתכניות מימון ירוק ומאפשר עמידה קלה יותר בתקנות עירוניות חדשות.

המעבר מפתרון חניה קונבנציונלי לפתרון חניה על מתקנים כאלו משפיע גם על תדמית הפרויקט בשוק, וגם על הפוטנציאל להשגת מימון בנקאי או מוסדי נוח יותר. 

דוגמאות מהשטח: פרויקטים של WÖHR שמובילים שינוי

ברחבי העולם וגם בישראל פרויקטים רבים משלבים מתקני חניה ידידותיים לסביבה, למשל:

  • רחוב איתמר, רמת-גן- בפרויקט תמ"א 38 סיפק מתקן חניה חצי-אוטומטי Combilift 543 17 מקומות חניה על פני 3 קומות בשטח ייעודי ל-2 קומות של חניה תת-קרקעית.
  • מתחם מגורים יוקרתי, יפו- מכפיל חניה מכני מדגם Parklift 450 שולב בחניה תת-קרקעית חד-מפלסית, אשר לא ניתן היה לחפור בה לעומק בגלל הקרבה לים.
  • סן דייגו, ארה"ב- בפרויקט Palatine Bunker Hill הותקנו שתי מערכות Combilift 543 עם 28 מקומות חניה סגורים. המערכת כוללת שליטה באמצעות אפליקציה סלולרית ועמדות טעינה לרכבים חשמליים (EV).
  • מלבורן, אוסטרליה- יעילות הנדסית וקיימות עירונית בפרויקט מגורי יוקרה בעיר מלבורן, באה לידי ביטוי בשילוב מערכת חניה חצי-אוטומטית Combiparker 560 ומתקן חניה מכאני Parklift 450, המספקים 13 מקומות חניה על שטח של 5 חניות בפרויקט.

תכנון מתקני חניה אוטומטיים- פתרון קיימי שמתאים לעיר של המחר

אחד היתרונות הבולטים של מתקני החניה של WÖHR הוא הגמישות התכנונית.  ניתן לשלב אותם כמעט בכל שלב בפרויקט כתוספת למבנה קיים או כחלק מתכנון חדש. המתקנים תואמים לתקנים אירופאיים מחמירים ומחזיקים באישורי CE מלאים, כולל פתרונות לגישה נוחה, מערכות בטיחות ובקרת גישה.

כמו כן, האפשרות להפעיל את מערכת החניה בעזרת אפליקציה וכן לשלב בה עמדות טעינה חשמליות, מחזקת עוד יותר את העובדה כי העתיד כבר כאן.

מבחינת תחזוקה, המערכות כוללות מנועים חשמליים שקטים, בקרה חכמה, והן מתוכננות לפעולה יומיומית שקטה עם עלויות תפעול נמוכות לאורך שנים. הממשק הדיגיטלי מאפשר ניטור תקלות, שליטה מרחוק ושירות טכני מותאם אישית.

השפעה ממשית על שווי הנכס ועל חוויית המשתמש

במבט נדל"ני מתקני חניה אוטומטיים מייצרים יותר מקומות חניה על אותו שטח, ובכך מעלים את ערך הדירות או המשרדים. בפרויקטים בהם מגבלת החניה קובעת את מספר יחידות הדיור שניתן לשווק, מדובר בפתרון שמאפשר מיצוי זכויות, תוך עמידה בתקנים וחוקי תכנון עירוניים.

מהצד של המשתמש, מתקני החניה מספקים חוויה מודרנית, בטוחה ונוחה יותר. אין צורך לחפש חניה, אין חשיפה לפיח בחניון תת-קרקעי והגישה לרכב נוחה, בטוחה ומוגנת.

השילוב בין חיסכון בשטח ובחומרי גלם, צמצום פליטות וגמישות תכנונית ממצב את מתקני החניה של כאחד הרכיבים המשמעותיים ביותר בבנייה עירונית חכמה ובת-קיימא. עבור אדריכלים, יזמים וקובעי מדיניות, מדובר בבחירה שאינה רק חכמה הנדסית אלא נכונה אסטרטגית וסביבתית.

מתקן חניה מכאני Parklift 450 מול חניה תת קרקעית קונבנציונלית
מתקן חניה מכאני Parklift 450 מול חניה תת קרקעית קונבנציונלית
מתקן חניה חצי-אוטומטי Combilift 543 מול חניה תת קרקעית קונבנציונלית
מתקן חניה חצי-אוטומטי Combilift 543 מול חניה תת קרקעית קונבנציונלית
מתקן חניה חצי-אוטומטי Combiparker 560 מול חניה תת קרקעית קונבנציונלית
מתקן חניה חצי-אוטומטי Combiparker 560 מול חניה תת קרקעית קונבנציונלית
מתקן חניה חצי-אוטומטי Combiparker 560 במלבורן, אוסטרליה
מתקן חניה חצי-אוטומטי Combiparker 560 במלבורן, אוסטרליה
Combiparker 560
Combiparker 560
13 מקומות חניה על שטח של 5 חניות- מתקן חניה חצי-אוטומטי Combiparker 560 במלבורן, אוסטרליה