הרכב החשמלי ומתקני החניה- דברים שחשוב לדעת

השנה פרץ הרכב החשמלי לשוק הישראלי בסערה עם למעלה מעשרת אלפים מסירות, ובשנים הבאות צפויה תפוצתו להמשיך ולעלות. כעת נדרשים היזמים להיערך עם פתרונות חניה המותאמים לעידן החדש. כדי לוודא כי מתקן החניה ישרת את דיירי הבניין גם בעתיד, חשוב לקחת בחשבון את כל הנדרש בבחירת מתקן חניה מותאם, וגם על הדיירים לגלות עירנות.

בדברי הימים של שוק הרכב הישראלי, תיזכר שנת 2021 כשנה שבה החלה להתרחש המהפכה שרבים צפו את בואה- מהפכת השימוש ההמוני בכלי רכב חשמליים. בשנה הזאת נמכרו בישראל כ-10,000 מכוניות חשמליות, עלייה של יותר מ- 600% לעומת שנת 2020, כך שבסך הכל עומד פלח המכוניות החשמליות כיום על כ-3.5%. גם בהיקף מכירת הרכבים עם מנוע היברידי נטען (היברידיות פלאג-אין) חלה עלייה השנה, ואלו מהווים 4% נוספים מסך המסירות.

מתוך כלל כלי הרכב החדשים שנמסרו ב- 2021, למעלה מ-7% מסך מצריכים טעינה חשמלית, וההערכה היא כי בשנת 2030 יגיע מספרן של המכוניות החשמליות בכבישי הארץ למיליון. עובדות אלו מחייבת את ענף הבניה להיערך בהתאם, ובראש וראשונה אמורים הדברים לגבי תחום החניה. הדברים נכונים לחניון קונבנציונלי, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר במערכות חניה, דוגמת מכפילי חניהמתקני חניה חצי-אוטומטיים ומתקנים אוטומטיים.

היזמים נדרשים למחשבה לטווח ארוך

בתחום מתקני החניה, כבר עכשיו הופכת היערכות היזם הפרויקט לרכב החשמלי למשמעותית הרבה יותר, עד כדי השפעה על החיים העתידית של דיירי הפרויקט, ואף על שווי דירותיהם העתידי, בעיקר לאור העבודה כי היזם נדרש לתכנן מראש את מערכות החשמל של הבניין כך שיוכלו להעביר כמות מספקת של חשמל לשם טעינת הרכבים וקשה לשנות אותן לאחר בנייתו.

איך כדאי להיערך

כאשר מדובר בחניונים קונבנציונליים, משימת הוספת עמוד טעינה לרכב חשמלי היא יחסית פשוטה אין צורך בבינוי שונה- החניון הוא אותו החניון, וכל שעל הדייר לעשות הוא להוסיף נקודת טעינה. יש לוודא כי בנוסף להתקנת מוט טעינה שיחובר לתשתיות שכבר נבנו, זרוע הטעינה תהיה ארוכה וגמישה במיוחד, כך שתוכל להמשיך ולהטעין את כלי הרכב גם במקרים שבהם הוא עולה או יורד בהתאם לתנועת המכפיל. זרועות שכאלו ניתנות לרכישה מחברות מתקני החניה.

עם זאת, בהוספת עמדת טעינה כזאת חייבים לקחת בחשבון את מערכות החשמל של הבניין. אם עד היום הסתכמה תצרוכת החשמל של מרתף החניה בתאורה בשעות החשיכה, ובהתאם לכך גם תוכננו מערכות הבניין, הרי שכעת יש לתכנן את מערכות החשמל באופן שונה, להיערך להיקפי צריכת חשמל שונים בקומה זו, וכן,  לאפשר רישום הצריכה במוני החשמל של יחידות הדיור השונות. לכן, במידה ויש תכנון להוסיף לבניין מתקן חניה מכאני, יש לוודא כי תשתיות החשמל מתאימות גם ברמת הבניין.

כאשר מדובר על מערכת חניה אוטומטית-רובוטית, החניה אינה יכולה להיעשות בכל מתקן, אלא רק בדגמים ספציפיים שלהם יכולת טעינה. גם במקרה הזה, חייב היזם לתכנן מראש את מערכות החשמל של הבניין כך שיוכלו להעביר כמות מספקת של חשמל למרתף החניה לשם טעינת הרכבים.

יזמים אשר יימנעו כיום מרכישת מערכות חניה המותאמות לטעינת רכב חשמלי, עלולים ליצור מצב שבתוך שנים ספורות יהפוך המתקן ללא רלוונטי לפחות עבור חלק מהדיירים, ואולי אף יקשה על מכירת הדירה בעתיד שכן מקום החניה הצמוד לה אינו יכול לשרת מכונית חשמלית. בנוסף, יתכן ושינוי המצב לכדי בעל אפשרות לטעינה, יצריך את הדיירים להשקעה כספית כבדה, שכן יהיה עליהם לרכוש חניון חדש שעלותו עשויה להגיע למיליוני שקלים.

 דיירים, גלו ערנות

לסיום, ישנה נקודה נוספת שחשוב לציין. האחריות לטיב המערכות המותקנות בבניין מוטלת אמנם על כתפי היזם, אך בנושא זה נדרשת גם מידה של ערנות מצד הדיירים עצמם – בין אם מדובר ברוכשי דירה חדשה, ובעיקר אם מדובר בבעלי דירות ותיקות בפרויקטים של התחדשות כגון תמ"א 38. עליהם לשאול ולברר מהן תכונותיו של מתקן החניה המותקן בבניין ולהתעקש על בניית תשתיות מתאימות עוד בבניית הבניין. זאת, כדי לוודא שגם כאשר חלקם ינהגו בכלי רכב חשמלי, הם לא ימצאו למצוא את עצמם חלילה עם מקום חניה שאינו מתאים לצרכיהם.

חניה ירוקה - מתקני חניה עם טעינה חשמלית