הממשלה תחייב בניית תשתית טעינה לרכב חשמלי בבנייה חדשה

בתקנות שצפויות להגיע לאישור סופי בתחילת 2022, מחייבת המדינה יזמים הבונים בנייה רוויה למגורים בבניית תשתית טעינה חשמלית. לעת עתה הוחלט להחריג מהחובה בניינים שבהם מתקני חניה אוטומטיים וחצי-אוטומטיים. מומחים מזהירים כי בכך צפויים בעלי הדירות בבניינים אלה להינזק, וממליצים לרוכשי הדירות לדרוש מהיזם מתקן המאפשר טעינה.

תקנות חדשות שצפויות לעלות לאישורה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בתחילת 2022, יחייבו יזמים הבונים מבני מגורים בבנייה רוויה להקים תשתית לצורך טעינת כלי רכב חשמליים. התקנות אושרו לאחרונה על ידי ועדת המשנה לתקנות של המועצה הארצית, וצפויות לעלות בשבועות הקרובים לאישור סופי במליאת המועצה. באופן מפתיע, החליטה המועצה להחריג מהתקנות בניינים אשר בהן יותקנו מתקני חניה אוטומטיים ומתקנים חצי-אוטומטיים.

התקנות מקודמות ביוזמה משותפת של משרדי השיכון, האנרגיה ומינהל התכנון, כחלק ממדיניות הממשלה לעידוד השימוש באנרגיה ירוקה ולהפחתת כמות הפליטות. ההחלטה התקבלה על רקע הזינוק בביקוש לרכבים חשמליים בשנה החולפת. בשנת 2021 נמסרו למעלה מ-10,000 כלי רכב חשמליים, נתון אשר שיקף גידול של יותר מ-600% ביחס לנתוני 2020. גם בגזרת המכוניות בעלות מנוע היברידי נטען נרשם גידול משמעותי.

החובה – בבניינים של 6 דירות ומעלה

על פי התקנות שאושרו, בכל מבנה אשר בו לפחות שש יחידות דיור בשתי קומות לפחות, יחויב היזם בבניית תשתית טעינה שתכלול שני אלמנטים מרכזיים: הראשון הוא לוח חשמל המחובר לרשת החשמל ומותאם להזנת מתקני טעינה לרכב חשמלי, והשני הוא מערך של מובילים המחברים את הלוח אל מקומות החניה של הבניין. היזמים יחויבו בכך בכל פרויקט שבו תוגש הבקשה להיתר הבנייה החל מחצי שנה לאחר פרסום התקנות החדשות ברשומות.

אולם נכון לכתיבת שורות אלה, הוחרגו כאמור הבניינים שבהם מותקנים מתקני חניה אוטומטיים וחצי-אוטומטיים מהתקנות, החרגה שנומקה בשיקולים תפעוליים ובטיחותיים. ההחלטה הפתיעה רבים בענף מתקני החניה, שכן כיום קיימים מגוון דגמי מתקנים המאפשרים טעינה חשמלית ללא כל קושי או בעיה בטיחותית כלשהי. חלקם אף פנו להבהרות בנושא אל יושב ראש המועצה, עו"ד שלומי הייזלר.

מתקן ללא טעינה הוא סכנה לבעלי הדירות

למעשה, דווקא בפרויקטים שבהם מתוכננים מתקני חניה, קיימת חשיבות מיוחדת בחיוב הקמת תשתית לטעינה חשמלית, הן בשל סיבות סביבתיות והן בשל סיבות צרכניות הקשורות בהגנה על רוכשי הדירות. הסיבה פשוטה- בניגוד לחניון רגיל, הפיכתו של מתקן חניה אוטומטי שאינו מאפשר טעינה חשמלית לכזה המאפשר טעינה חשמלית לאחר שכבר הותקן – יקרה מאד ואינה כלכלית. היות ואורך חייו הממוצע של מתקן הוא 30 עד 40 השנים הבאות, המשמעות היא כי לכל אורך התקופה לא יוכלו דיירי הבניין ליהנות מאפשרות של טעינה חשמלית בחניון הביתי. בנוסף לכך, גם מערכת החשמל של הבניין צריכה להיות מותאמת מראש לחניון אוטומטי המאפשר טעינה, ועל הפעולות המאפשרות זאת להתבצע כבר בשלב בניית הבניין.

לדברי מומחים בתחום מתקני החניה, עלולים דיירים בבניינים בהם מותקנים כיום מתקני חניה שאינם מאפשרים טעינה, להינזק באופן משמעותי, כאשר בעוד כעשור מהיום על פי התחזיות – רובם המכריע של כלי הרכב החדשים שיעלו על הכביש, יהיו חשמליים. במציאות שכזו יהפכו מקומות החניה שבבניין ללא רלוונטיים עבור חלק גדול מבעלי הרכבים, וערך הדירות עלול להינזק בהתאם.

על אף שלעת עתה החובה למתקנים המאפשרים טעינה חשמלית אינה חלה על בניינים שבהם מתקני חניה אוטומטיים, טוב יעשו רוכשי הדירות בבניינים אלה, כמו גם בעלי דירות ותיקות בבניינים הצפויים לעבור פרויקט התחדשות, אם ידרשו מהיזמים כי במתקן שיתקינו תהיה אפשרות טעינה. מדובר בפרוצדורה שעלותה זניחה ביחס לעלויות הכוללות של הפרויקט, והיא צפויה לחסוך הרבה כאב ראש ועוגמת נפש לבעלי הדירות בעתיד.

פתרון חניה עם עמדות הטענה לרכבים חשמליים- מתקן חניה חצי אוטומטי- חניה ירוקה