מתקנים לסיבוב משאיות- היתרונות במתקן המסתובב

הבשורה לענף הרכבים הכבדים מצביעה על פתרון מתקדם, אשר עשוי לחולל שינוי באזורי התפעול המסחריים ולצורת פריקת הסחורות מהמשאיות. נפלאות המתקן לסיבוב משאיות, שמסתמן כי בקרוב יגיע גם לישראל.

הדיון בנושא מצוקת החנייה בערים המרכזיות בארץ, כדוגמת תל אביב־יפו וירושלים, הולך ותופס תאוצה גם בערים נוספות, כשפתרונות בדמות תחבורה ציבורית חלופית יוצאים אל הפועל. למרות זאת, הבעיה ממשיכה להכות שורשים במרכזי הערים, כאשר לצד פיתוח תשתיות התחבורה גדלה גם האוכלוסייה באופן עקבי. עיקר תשומת הלב לנושא של מציאת פתרונות חניה מופנית כיום למגזר הפרטי, ורק מעט ממנה מוקדשת למגזר המסחרי והציבורי באותן ערים.

מצוקת מקום במרכזים מסחריים

לבתי עסק מסחריים נדרשת מצד אחד נוכחות בלב ליבן של הערים המרכזיות, ומצד שני מתבקש גם אזור תפעולי מרווח, שיאפשר גישה נוחה של משאיות לצורך פריקת הסחורות מהמשאיות. דרישות שסותרות אחת את השנייה, כיוון שבמרכזי הערים ערכו של כל מטר מרובע הוא יקר במיוחד.

לבתי עסק מסחריים נדרשת מצד אחד נוכחות בלב ליבן של הערים המרכזיות, ומצד שני מתבקש גם אזור תפעולי מרווח, שיאפשר גישה נוחה של משאיות לצורך פריקת הסחורות מהמשאיות. דרישות שסותרות אחת את השנייה, כיוון שבמרכזי הערים ערכו של כל מטר מרובע הוא יקר במיוחד.

בישראל הפתרון הטכנולוגי לצפיפות באזורים המסחריים נושב מכיוונה של אוסטרליה. חברת Australian Turntable פיתחה מתקן לסיבוב משאיות, שבאופן מפתיע לא רק שמצליח לספק מענה לצורך המסחרי הבוער, אלא מספק מעבר לכך ערכים נוספים לספקי הסחורות, לבעלי שטחי המסחר ולבעלי החנויות המסחריות, ומאפשר לרשויות מקומיות פינוי אשפה ממרתפים ושטחים מצומצמים.

המתקן המסתובב מורכב על גבי שטח מצומצם יחסית, ולאחר שהמשאית, בכל אורך או רוחב קיים, עוגנת עליו, הוא נע בסיבוב לזווית הנדרשת ועד 360 מעלות, ובכך משנה באופן אוטומטי את כיוון המשאית ללא צורך במעורבותו של הנהג.

מצוקת מקום בבניינים משותפים

עיריות רבות בוחנות שילוב של מתקן זה עבור חדר הדחסניות בבניין במטרה להעתיק מיקומו לקומות המרתף לטובת שמירה על חזות בניין ללא חדרי אשפה ופחי זבל. פתרון זה מאפשר יצירת אזור תמרון גדול ורחב יותר ומניעת עומס התנועה במפלס הקרקע.


יתרונות רבים במתקן אחד

אחד היתרונות הבולטים של המתקן הוא בכך שהוא מצמצם את המרחב שנדרש לכניסה וליציאת המשאיות לאזורים התפעוליים. במצב הקיים נדרש אזור נרחב, שלעיתים אינו קיים, המחייב את נהג המשאית לבצע פעולות תמרון מורכבות לצורך סיבוב כלי הרכב.

בישראל עדיין לא נעשה שימוש במתקן סיבוב המשאיות. חברת פרומוט מתקני חניה, העוסקת במתן פתרונות חניה לא קונבנציונליים באמצעות מתקני חניה מכל הסוגים, מייצגת בארץ את הספק האוסטרלי, יצרן המתקנים. בהתייחס לכוונה להטמיע את המוצר בסביבה הישראלית, נמסר מהחברה כי הצפי לביקוש צפוי להגיע בראש ובראשונה ממקומות כמו סופרמרקטים וחנויות נוחות גדולות בתל אביב. "הפתרון עתיד לחסוך שטח תפעולי רב, כאשר מרווח התמרון שיידרש בזכות המתקן יהיה קטן בהרבה".

יתרון בולט נוסף למתקן עולה על רקע בעיות בטיחות, שמתעוררות כיום כתוצאה מאילוצי התמרון המורכבים הנדרשים מנהגי המשאיות בהסיעם את כלי הרכב הכבדים הלוך ושוב עד ליציאה סופית ממתחם התפעול. עוד נמסר כי "השימוש במתקן יתרום גם לזרימת התנועה, כיוון שלא יהיה צורך לעצור את הרכבים בכבישים הסמוכים לחניה, לצורך תמרון הכניסה או היציאה של המשאית מאזור התפעול.

בנוסף, הקלות שבה נעשית פעולת הסיבוב, למעשה ללא צורך במעורבותו של הנהג, טומנת בחובה מרכיב של יעילות וצמצום במשך הזמן שנדרש לשינוע  הסחורה. בכך נתרמים שניים: הספק והלקוח בחנות.

אנשי מקצוע בחברת פרומוט שבחנו את יתרונות המתקן הוסיפו, כי רווח נוסף יהיה לבעלי השטחים המסחריים אשר יוכלו להמיר את השטח התפעולי שנחשב עד כה ל'שטח מת' ולעשות בו שימוש כנכס מניב.

כאמור, בארץ מחלחל המידע על המתקן לסיבוב המשאיות ויתרונותיו בטפטופים רכים, אולם ברור כי במציאות של צפיפות, שגדלה בערים המרכזיות בארץ,  גדל הצורך לנקוט במהלכים רלוונטיים נוספים, שיתרמו לפתרון הבעיה.