הנחיות כיבוי אש לחניונים אוטומטיים

הוראה 509 ב'

התחדשות עירונית, בעיקר בצורת תמ"א 38, תופסת תאוצה בשנים האחרונות ומהווה פוטנציאל גדול לגידול הנדרש בכמות הדירות למגורים באזורים צפופים. בחלק ניכר מהפרויקטים הנמצאים בסביבה אורבנית, הדרישה לחניות לדירות הקיימות והחדשות היא גבוהה  אך אין מקום לחניות קונבנציונליות. לכן, פרויקטים רבים בוחרים בחניונים אוטומטיים כפתרון המועדף, ואלו הפכו נפוצות במיוחד באכבאות והצלהזורים בהם ערך הנדל"ן גבוה, כגון תל-אביב, רמת-גן, גבעתיים, הרצליה, רעננה, ולפעמים אף בירושלים ובחיפה.

לאור העלייה בשימוש בחניונים אוטומטיים בשנים האחרונות, עלתה גם דרישה להסדרת הדרישות מכיבוי אש לחניונים מסוג זה. בהקשר זה, נציבות כיבוי אש ניסחה הוראות לכל סוגי מתקני החניה, כולל חניונים אוטומטיים. ההוראה נקראת "הוראה 509 ב'".

הוראות כיבוי אש מחלקות חניונים אוטומטיים ל3 קטגוריות:

  1. חניונים בגודל של עד 200 מ"ר (עד 20 רכבים)
  2. חניונים מעל ל 200 מ"ר ומתחת ל 500 מ"ר
  3. חניונים בגודל של מעל ל 500 מ"ר

חניונים בגודל של עד 200 מ"ר (עד 20 רכבים)

בחניונים הקטנים ביותר, בקטגוריה הראשונה לעיל, הדרישה המשמעותית ביותר לתכנון חניונים היא הפרדות נגד אש בין קומות החניון כל עוד הגובה בין הקומות עולה מעל ל 3.60 מטר. ברוב הפרויקטים המשמעות היא יציקת רצפות ביניים מבטון בין קומות החניון, או לפחות בין כל 2 קומות חניון (במידה וגובהן לא עולה על 3.70 מטר). בנוסף, נדרשות מדרגות גישה בחירום מוגנות אש לפנים החניון ברוחב של לפחות 80 ס"מ ובזווית של עד 60 מעלות. המדרגות צריכות להגיע עד לתחתית החניון ומשם ניתן לתכנן עליה ליתר קומות החניון בסולם. מערכת הכיבוי בחניון תכלול ספרינקלרים מעל לכל מקום/משטח חניה. כמו כן, נדרש שחרור עשן באוורור טבעי בחניונים עם עומק של עד 8 מטר ובעומק מעל ל8  מטר, והוצאת עשן ע"י מפוח.

חניון אוטומטי של חברת WOHR

חניונים מעל ל 200 מ"ר ומתחת ל 500 מ"ר

בחניונים בקטגוריה 2 לעיל, מתווספות עוד מספר דרישות. חדר המדרגות מוגן האש חייב להיות ברוחב של לפחות 90 ס"מ ועם מבואת אש בקומות בהן יש דלת יציאה (נדרשות לפחות 2 כניסות, אחת לקומה העליונה ואחת לתחתונה). מסביב לפתח מתקן ההרמה של החניון, נדרשים ספרינקלרים היוצרים "מסך מים". המסך דורש מכסה עבור הספרינקלרים שמסביב לפתח מתקן ההרמה בגובה של 45 ס"מ. בחניונים מסוג זה כבר אין אפשרות לשחרור עשן טבעי ונדרשת הוצאת עשן ע"י מפוח (שדורש גם גנרטור).

חניונים בגודל של מעל ל 500 מ"ר

בנוסף לכל האמור לעיל, בחניונים כאלו נדרש גם מעבר ברוחב של לפחות 80 ס"מ מאחורי שורות החניה שמוביל מהמדרגות לכל מכונית ופתחי מעבר של 80 * על 80 ס"מ כאשר יש קירות הפרדה.

ההנחיות מכיבוי אש הן דרישות סף, אשר בלעדיהן אי אפשר לקבל היתר בניה עבור בניין עם חניון אוטומטי. לכן חשוב לבחור ספק מתקני חניה שמכיר את הדרישות על בוריין ומנוסה בתכנון הנדסי ואדריכלי. פרומוט, המספקת שירותי תכנון לכל אורך חיי הפרויקט, הינה החברה בעלת המספר הגדול ביותר בישראל של מתקני חניה אוטומטיים מותקנים. לפרומוט , יש לנו הכי הרבה ניסיון רב בכל בהיבטי התכנון. של פתרונות חניה במסגרת התחדשות עירונית בכלל ומתקני חניה אוטומטיים בפרט. למגוון הפרויקטים האוטומטיים של חברת  WÖHR ופרומוט, אתם מוזמנים לבקר בדף הפרויקטים האוטומטיים באתר החברה.