התחזית של משרד האנרגיה - 100% של רכבים חשמליים בישראל בשנת 2030

הפקת הלקחים מניסיון ההחדרה הכושל של רכבים חשמליים לישראל הביא את משרד האנרגיה וגופים נוספים לפעול על מנת לייצר תשתית שתבסס את החדרתם בצורה מיטבית, וכבר בשנים הקרובות מדובר על מעל ל-100 עמדות הטענה שיפרסו בשטחים ציבוריים ברחבי הארץ, כאשר עד לשנת 2030 הצפי הוא להקמת 3,000 עמודת הטענה ציבוריות.

רכב חשמלי

בעוד כניסתם של הרכבים החשמליים לארץ מזדחלת עדיין באיטיות, מסתמנת מגמה חדשה להחדרתם לשוק, שמתבססת על התחזיות והתוכניות הכלל עולמיות, ובתוך כך גם במדינת ישראל. במבט לעתיד הצפי הוא שעד לשנת 2030 הרכבים על כבישי ישראל יהיו חשמליים בלבד. נתונים אלה הוצגו בכנס ישראל לחניה ותחבורה, שנערך בחודש מאי בירושלים. בכנס זה דנו מומחים בתחום בשאלות שנוגעות למדיניות לאומית בתחום התחבורה ובאתגרים, והציגו פתרונות חדשניים בעולם החניה, התנועה והתחבורה בישראל.

במסגרת הכנס ובפאנל שיוחד כולו לרכבים החשמליים הוצגה תמונה אופטימית, שמבטיחה את היתכנות החדרת הרכבים החשמליים לישראל בשנים הקרובות, וזאת על אף שניסיון ההחדרה הקודם לא צלח. הסיבות לתחזיות אלה הן התשתית הלאומית שמונחת כבר כעת במישורים רבים, ונועדה להבטיח שהפעם הרכבים החשמליים יהפכו למוצר נגיש לאזרח הישראלי.

גמילת ישראל מדלקים - התוכנית של משרד האנרגיה

נראה שהתוכניות של משרד האנרגיה עתידות להפוך את הרכב החשמלי לברירת מחדל, שאין ממנה דרך מוצא אחרת. ד"ר צבי תמרי, מנהל תחום בכיר במנהלת לקידום תחליפי נפט במשרד האנרגיה, הציג את תוכנית גמילת ישראל מדלקים מזהמים עד לשנת 2030 בתחומים נרחבים, ובכלל זה בתחום התחבורה. היעד של משרד התחבורה הוא 100 אחוזי מכירת רכבים חשמליים בשנה זו, ועד אז נבנית תוכנית יעדים שמדרגת את קניית הרכבים החשמליים בכל שנה. כך למשל הצפי לשנת 2022 הוא של 5% מכירות, ובמושגים מספריים מדובר בכמות של כ-30,000 רכבים חשמליים שימכרו בשנה זו.

שחקן מרכזי בשורת החסמים – עמדות הטענה ציבוריות

אחד הלקחים שהופקו מניסיון העבר היה שהחסם העיקרי להחדרת הרכבים החשמליים בישראל ובעולם כולו, היה כשלים בתשתית של עמדות הטענה לרכבים בשטחים הציבוריים.  בעקבות זאת פרסם לאחרונה משרד האנרגיה מכרזים להקמת עמדות טעינה בפריסה ארצית בתקציב כולל של 30 מיליון שקלים. מדובר במעל ל-100 עמדות טעינה מהירות שמסוגלות להטעין רכב בטווח זמן של 10 דקות ועד 25 דקות בלבד.
מכרזים נוספים עתידים להתפרסם גם בשנים הבאות, כאשר היעד שהציב משרד האנרגיה לשנים הבאות מציג תמונת מצב שבה יהיו 3,000 עמדות טעינה במרחבים ציבוריים ברחבי הארץ. העמדות יוצבו בתחנות דלק, בחניונים של מרכזי קניות, במקומות עבודה ובחניונים עירוניים.

חסם הרגולציה

לדבריו של יעקב שם טוב, ראש תחום בכיר במנהלת טכנולוגיה וחדשנות במשרד התחבורה, ננעמדות הטענה לרכב חשמלי של פרומוטקטו צעדים משמעותיים שעשויים להקל את החדרת הרכבים החשמליים לארץ, ובתוך כך הסדרת הדרישות הישראליות בעניין הייבוא של הרכבים החשמליים, הדרכת בטיחות מוסדרת למוסכים ודרישה להטמיע בקרב כוחות הביטחון וההצלה הדרכה מותאמת בתחום.
לשאלה על התחזית להחדרת הרכבים לישראל השיב גם יעקב שם טוב באופטימיות רבה, וצפה כי כבר בשנה הבאה יגדל מספרם של הרכבים החשמליים בארץ באחוז גבוה.

בחברת פרומוט מתקני חניה, שעוסקת בהוספת מקומות חניה באמצעות מתקני חניה מכאניים ורובוטיים, קיימות כבר הטכנולוגיות שמאפשרות להוסיף למתקני החניה הללו עמדות הטענה לרכבים חשמליים. "מכיוון שרוב הרכבים בעתיד יהיו היברידיים או חשמליים חשוב שנוכל לספק פתרון להטענה של הרכבים בזמן החניה".