חברת פרומוט מתקינה לראשונה בארץ חנייה אוטומטית בלא מגע יד נהג

היזם

אפי מגן, 54, מייסד ומנכ"ל חברת פרומוט, עבד שנים רבות בתחום הנדל"ן. בין היתר עסק בהקמת בנייני מגורים, משרדים ותעשיה ובפיתוח פארקים לוגיסטיים בוורשה, פולין, ובמקביל החל לפתח את תחום מתקני החניה בישראל.

ההתחלה

ב-1992, בזמן בניית בנין משרדים ברח' מנחם בגין בת"א, גילה מגן כי צורתו ושטחו הקטן של המגרש גרמו לבעיית חניה קשה, והוא החל לחפש פתרונות לא קונבנציונליים. מגן:" יצאתי לחו"ל כדי לבחון את הפתרונות הקיימים בעולם, ובין השאר הגעתי לחברת החניה Wöhr. יחד הצלחנו להשיג 26 מקומות חניה בבניין במקום 15 מקומות שהיו מתוכננים מראש".

החברה

פרומוט היא הנציגה של Wöhr הגרמנית בישראל, והיא מפתחת מתקני חניה אוטומטיים לפי הדרישות והצרכים של יזמים וקבלנים. כיום, הדרישה העיקרית היא למתקני חניה לבניינים הנמצאים בתכנון לפי תמ"א 38 ולבניינים לשימור. אלה זקוקים למענה מיוחד בגלל תנאי השטח המיוחדים ובגלל המקום המצומצם המוקצה לחניה.

לפי דיווחיה, התקינה פרומוט עד היום יותר מ 6,000 מקומות חניה בקומות בכ-250 פרויקטים. המתקנים הוקמו בבנייני מגורים, משרדים, תעשיה ומרכזי קניות כמו כן מפעילה החברה מכונות תשלום אוטומטיות במגרשי חניה. בנוסף לתכנון והקמת המתקנים האוטומטיים ("מכפילי חניה") , אחראית פרומוט לתפעול המתקנים, ונותנת שירות שוטף לבעלי המגרשים ולדיירים הפרטיים באמצעות מוקד שירות לקוחות הפועל ברציפות 24 שעות ביממה.

המפנה

הפרויקט החם ביותר של החברה כיום הוא מתקן החניה האוטומטי הראשון בישראל. אחד מהם מותקן בבניין בפ"ת, ובו אין שטח חניה. כל המתקן משוקע מתחת לפני הקרקע, ובמרכזו "מעלית" מקורה, המכונה "חדר כניסה" המעלה ומורידה את המכוניות לחניה וממנה.

איך זה עובד?

המשתמש בחניון מגיע לפתח חדר הכניסה ומציע צ'יפ בפני קורא אלקטרוני , והמתקן מכין את עצמו להוצאת הרכב לחניה או להכנסתו. במקרה של הוצאת רכב מובא הרכב אוטומטית ל"חדר הכניסה" בקומה 1 - , ומשם מעלה אותו הנהג אל על פני הקרקע ומוציא ממנו את הרכב, לא לפני שהשקיע בחזרה את חדר הכניסה אל מתחת לפני הקרקע.

בעת הכנסת הרכב שולף המשתמש את חדר הכניסה השקוע, מחנה בו את רכבו, יורד לקומה 1 – ועוזב את המקום. החניית הרכב אחד ממקומות החניה הפנויים מתחת לבניין נעשית אוטומטית, ולנהג אין כל אפשרות להגיע לרכבו.

עד כה מכרה פרומוט בשיטה זו 15 מתקני חניה בפרויקטים הכוללים 250 מקומות חניה, עלות מקום חניה במתקן אוטומטי עומדת על כ-100 אלף ₪ , בהתאם למס' מקומות החניה הנמצאים במתקן.

הקשיים וההישגים

מגן: "האתגרים בתחום התנועה והחניה בישראל, ובמיוחד בגוש דן, מחייבים פתרונות מיוחדים, המתקבלים בסך הכל באהדה בקרב הקבלנים והיזמים."

"עם זאת, בשלבי ההתחלה אנחנו נתקלים בקשיים פסיכולוגיים בכל הקשור לשימוש במתקנים. החשש הוא להיפרד מהמכונית ולא להיות איתה בקשר עין, אך ברוב המקרים הקשיים נעלמים לאחר קבלת הסברים מפורטים על הביצוע. היתרונות ברורים" לא צריך להסתובב בתוך חניונים חשוכים, ולא דופקים את הרכב".

תוכניות לעתיד

מגן: "אנחנו רוצים לספק פתרונות לא רק לבתים פרטיים ובנייני משרדים, אלא גם לבנות חניונים ציבוריים ועירוניים שיספקו מאות מקומות חניה ויפתרו את המצוקה בערים הגדולות בישראל. פתרונות כאלה כבר קיימים בעולם". הוא מספר כי במינכן התקינה Wöhr מתקן חניה אוטומטי במסגרת פרוייקט של העיריה. המתקן נשתל מתחת לאחד הרחובות בעיר וכולל 284 מקומות חניה. הוא משמש את הדיירים המתגוררים באזור, המשלמים דמי מנוי.

"הפרוייקט זכה להצלחה אדירה" אומר מגן. "המתקן מאוכלס במלואו, וקיימת רשימת המתנה של המבקשים להשתמש בו" . לדברי מגן, "פתרונות מסוג זה הם בדיוק מה שהערים הגדולות בישראל צריכות כדי לאפשר לתושבים ולמבקרים למצוא מקומות חניה בלי להסתובב שעות ברחובות. כך נשמר גם בטחון הנהגים והולכי הרגל, ומשתפרת הרמה האסתטית של רחובות הערים".