אם אין חניה אין פרויקט - תמ"א 38 עדיין תקועה בחניה

פרומוט בעיתון כלכליסט

תוכנית תמ"א 38 לחיזוק מבנים תמורת זכויות בניה נתקלת בבעיה מוכרת-  פתרונות חניה. הדיירים הותיקים חוששים מהחרפת מצוקת החניה, לכל עיריה דרישות שונות מהיזמים, והפתרונות – כמו חניונים רובוטיים תת קרקעיים – משתלמים רק במיקומים מועטים

יותר מ-5 שנים עברו אושרה תמ"א 38, תוכנית המתאר לחיזוק מבנים בפני רעידת אדמה, ורק לאחרונה נראה כי היא מתחילה לצבור תאוצה. עם זאת, בפני היזמים עומדת כיום בעיה שעלולה לבטל יציאה לפועל של פרוייקטים רבים – בעיית החניה.

מבדיקת "כלכליסט" עולה כי בהוראות תמ"א 38 אין התייחסות מספקת לפתרונות בנושא החניה. הבעייתיות נובעת בין היתר מכך שתקנות התוכנית מחייבות פתרונות חניה אך ורק לדירות החדשות ולא לדירות קיימות. כתוצאה מכך, גם כאשר הדיירים הוותיקים מעוניינים בפרוייקט, הם חוששים שבעקבות השכנים החדשים הם ייאלצו להתמודד עם המחסור בשטחי חניה. בעיה נוספת שעליה מתלוננים היזמים היא שהמדיניות בנושא חניה משתנה מרשות עירונית אחת לשניה, ושחוסר הבהירות בענין מעכב את סגירת המשא ומתן מול הדיירים.

"נושא החניה בתמ"א 38 בעייתי, כי מדובר בבניינים שנבנו לפני עשרות שנים, כאשר בעיית החניה לא היתה אקוטית כפי שהיא היום" ,מסביר איציק שגב, יו"ר ועדת תמ"א 38 בארגון הקבלים והבונים ת"א-יפו-בת ים. "היום בכל רשות יש מדיניות שונה, העיריה יכולה להגיד לך : "אדוני, אם אין מקומות חניה מלאים לפי התקן לכל דירה חדשה, אין פרוייקט".

שגב מסביר כי ההבדל בדרישות מתבטא גם בנושא "כופר חניה" – הסכום שיזם צריך לשלם במקרה שבו תנאי השטח לא מאפשרים לו לבנות חניות צמודות לפרויקט. במקרה כזה משלם היום לקרן חניה של העיריה וזו מתחייבת לנתב את הכספים לטובת בניית חניונים לתושבים בסמוך לפרוייקטים. לדברי שגב, הממוצע לכופר חניה לכל דירה עומד על כ40 אלף ₪, אך הוא מוסיף כי יש עיריות שלא מכירות בשיטה הזו כפתרון.

"אין מדיניות מסודרת לנושא זה. לא פשוט ולא זול לבנות חניות. יש לי פרוייקט ברח' זכרון יעקב בתל אביב , וההוצאות רק נושא החניה נעות סביב 3 מיליון ₪, בעוד שעלות כל הפרוייקט מוערכת בכ-9 מיליון ₪" אומר שגב.

גם בנושא מתקני החניה העיליים יש הבדלי מדיניות בין העיריות. מדובר במתקני חניה המותקנים בצמוד לבנין בגובה של 2-3 קומות. כאשר המכוניות עולות על רמפה וחונות אחת על שניה. "עירית ת"א לא מחבבת את הפתרון הזה בטענה שהוא מהווה מטרד", מסביר עו"ד אורן ארדמן, שותף במשרד הרינג, גורמן ושות', שמלווה מס' רב של פרוייקטים בהתחדשות עירונית. "לעומת זאת, בעירית רמת גן מעודדים את המתקנים האלה כפתרונות חניה, ולכן ניתן להוציא יותר פרוייקטים לפועל". הפתרון המועדף כיום על עירית תל אביב לדברי ארדמן, הוא החניון התת קרקעי הרובוטי- פתרון שהוא אסתטי ומאפשר מס' גדול של מקומות חניה, אבל גם היקר ביותר מבין כל פתרונות החניה .

חניה לעשירים בלבד – הרובוט שמחנה את הרכב 

מתקני חניה אוטומטים של חברת WOHR הגרמנית ,החברה המובילה בשוק בחניות התת קרקעיות האוטומטיות באירופה, כבר החלו להיכנס לשימוש בארץ בכמה פרוייקטים, אפי מגן, מנכ"ל חב' פרומוט היבואנית הבלעדית של המתקנים בארץ, מספר ל"כלכליסט" כי כיום החברה נמצאת במשא ומתן לרכישת כ-100 מתקנים רובוטיים, כולם מוזמנים ע"י יזמי תמ"א 38. לדברי מגן, עלות מתקן ובו עשר מכוניות עולה כ-250 אלף יורו.

החניון הרובוטי עובד במערך של מדפים המשוקעים בתת הקרקע. מתקן החניה כולו משוקע, ובמרכזו מעלית מקורה שמועלית מעל פני הקרקע לצורך הכנסת או הוצאת המכונית לחניה וממנה. המשתמש בחניון מגיע לאיזור המעלית ומציג צ'יפ בפני קורא אלקטרוני. המתקן מסיע את הרכב למקום החניה. ביציאה מזהה המתקן את הצ'יפ, מעלה את הרכב מעל לפני הקרקע ומוציא את הרכב מהחניה.

דיירי הבנין יצטרכו להביא בחשבון כי אחזקת המתקן דורשת תשלום חודשי. החברה מספקת שירות מכני 24 שעות ביממה תמורת 55 ₪ במקרה שבו השירות לא מכסה על החלפת חלקים , ותמורת כ-85 ₪ בשירות שמכסה את גם את החלקים.

"מפני שהחניונים הרובוטים יקרים בהרבה מכל שאר הפתרונות, ההתקנה שלהם מתאפשרת רק כשמדובר בפרוייקטים באזורים יקרים" , אומר שגב, ובכך חושף את הבעייתיות של רוב הפרוייקטים שאינם ממוקמים בפריים לוקיישן וייאלצו להסתפק בפתרונות חניה לא אסתטיים.