הערים מתמלאות ברכבים? מינכן וקופנהגן מצאו פתרון ירוק

מרכזי ערים עמוסים ברכבים חונים ובמאות מכוניות נוספות המחפשות חניה ומזהמות את האוויר הם מחזה נפוץ בישראל, וגם ברחבי העולם. במספר ערי מטרופולין אירופאיות עברו לפתרונות חניה מתקדמים, במסגרתם נבנו חניונים אוטומטיים בקיבולת של מאות מכוניות- מעל או מתחת לקרקע, ובשילוב עם שימושים נוספים הדרושים למרחב העירוני. הניסיון מראה כי החיסכון בקרקע הנדרשת לפתרון בעיות החניה הגיע עד ל-60%!

איכות הסביבה במטרופולינים של העתיד תיקבע במידה רבה על ידי מערכות התחבורה שישרתו אותן, ובכלל זה גם על ידי מערכות החניה. כיום, נושא החניה נחשב על ידי מתכנני הערים לאחד הנושאים הדורשים מחשבה מחדש, זאת לאור השטחים העצומים שנדרשים על מנת לאחסן את רכבי התושבים והמבקרים בעיר, כמו גם בשל זיהום האוויר הקשה שנגרם כתוצאה מחיפושי החניה הממושכים של הנהגים בה. מסיבה זו, בערים רבות בעולם נושא החניה הינו נושא אשר מצריך חשיבה מחודשת.

חניון אוטומטי-רובוטי- הפתרון הירוק

במינכן, גרמניה ובקופנהגן בירת דנמרק בוצעו בשנים האחרונות פיילוטים במסגרתם פונה שטח עירוני מרכבים חונים, וזאת באמצעות בניית חניונים אוטומטיים רכבי היקף בני מאות עד אלפי מקומות כל אחד, אשר מאחסנים את המכוניות באופן ורטיקלי. בכך, הצליחו אותן הערים לחסוך שטחים עצומים, וכן לייתר את הצורך בחיפושים הממושכים והמזהמים של נהגים אחר מקום חניה. בשני המקרים סיפקה ענקית מתקני החניה הגרמנית WÖHR את פתרונות החניה המתוחכמים, כאשר אותם המבנים כללו גם שימושים נוספים כמו מבני מסחר במפלס הקרקע במינכן, ומגרש ספורט על גג המבנה בקופנהאגן.

השימוש בחניון אוטומטי-רובוטי הינו פתרון חניה ירוק בשני מובנים מרכזיים ומהותיים. הראשון- הפחתה משמעותית של זיהום האוויר, הנגרם מחיפושי החניה הממושכים במרכזי הערים. מבדיקות שנעשו לאחרונה עולה כי בנסיעה בת שתי ק"מ, משחרר רכב ממוצע כ-400 גרם פחמן דו חמצני (CO2) לחלל האוויר. את הזיהום הקשה הזה פתרון החניון הרובוטי עוזר להפחית, שכן במתחמים בהם יושם הפתרון החדשני אין למעשה עוד צורך בחיפושי החניה.

השני, הוא כי בהקמת חניונים אוטומטיים-רובוטיים יש חיסכון עצום בקרקע, שהוא כידוע המשאב הנדיר ויקר הערך ביותר במטרופולין. חניונים כאלה, המיועדים למאות כלי רכב, לא דורשים רמפות כניסה או שבילי נסיעה פנימיים, ולכן החסכון בקרקע עשוי להגיע לכ-60% לעומת חניון קונבנציונלי. בנוסף, מדובר בפתרון שכמעט ואינו מצריך בנייה מבטון ורוב רובו מיוצר מפלדה ומתכות, אשר ברובן ממוחזרות.

מרחיבים את יישום הפיילוט

במינכן לא מסתפקים בפרויקט הפיילוט שבוצע לפני מספר שנים ובוחנים כעת, יחד עם WÖHR כיצד ניתן ליישם מדיניות רחבת היקף בנושא. בסדנת החדשנות של עיריית מינכן Munich Next Level שנערכה לאחרונה, הציג האדריכל הגרמני מרסל הלר Marcel Heller מ"הלר דיזיין סטודיו", הצעה למדיניות עירונית בנושא.

לדבר הלר, "עד היום חניה נחשבה לחוויה לא נעימה- לא לנהג ולא לעיר. רוב האנשים מזהים אותה בעיקר עם חיפושים ארוכים אחר מקום חניה, ומבחינה עירונית מדובר בבזבוז משווע של שטח עירוני יקר ערך, המהווה פגיעה גדולה במרחב העירוני. אם נרצה להוציא את הרכבים החונים בעתיד מהנוף העירוני, עלינו לחשוב כיצד בכל זאת נוכל לשלב כלי רכב בשטח העירוני".

הלר משוכנע שיש פתרונות טובים יותר ממפרצי חניה ברחוב: "מקום חניה יכול להיות הרבה יותר משטח חד מימדי. החניה היא חלק בלתי נפרד מהחיים וצריכה להשתלב בפעולות היום יום שלנו. הרעיון הוא ליצור בניין רב שימושי שקולט את כלל התנועה בכניסה לרובע המגורים, ומציע שירותים שאנשים נוהגים לצרוך, לפני או אחרי השימוש ברכב".

בניינים מהסוג הזה מצא הלר במערכות החניה של WÖHR הניתנת לשילוב בבניינים באופן מודולרי ומעל לקרקע. "כאן כבר אין צורך לאחסן מכוניות ואופניים במוסכים תת קרקעיים מחניקים. משתמשים יכולים להחנות או לאסוף את רכביהם באמצעות אפליקציה, ובצורה בטוחה", סיכם.