מנהריה עד אילת: כך הפכו מתקני החניה ללהיט גם בערי הפריפריה

פתרונות החניה המכאניים והאוטומטיים הופכים לפופולריים גם בפריפריה

רבים נוטים לחשוב כי מתקני חניה אוטומטיים או מכפילים הם מוצר "תל אביבי". עשרות פרויקטים שבוצעו בשנים האחרונות בערים בפריפריה בהיקף כולל של אלפי מתקני חניה, מוכיחים שאין סיבה לחשוב כך ושמדובר בתמונה לא מדויקת. הצורך לבנות באופן חסכוני בשטח לצד עליית מחירי הדיור והחניות, הביא לכך שפתרונות החניה המכאניים והאוטומטיים הופכים לפופולריים גם בפריפריה.

רבים נוטים לזהות את מתקני החניה עם אזור המרכז. בין אם מדובר במכפילי חניה עם מקומות חניה בודדים, ובין אם בחניונים רובוטיים משוכללים בני עשרות מקומות, פתרונות מסוג זה מתאימים בעיקר לתל אביב או לערי גוש דן השכנות, המרכיבים את האזור הצפוף בישראל, בו הולכים ואוזלים השטחים הפנויים לחניה. אולם בעשור האחרון חל שינוי בתחום והביקוש מגיע גם מאזורי הפריפריה.

אחת הדוגמאות הבולטות היא מתחם כורדני בקרית מוצקין, בו נבנו אלפי יחידות דיור במסגרת יוזמת "מחיר למשתכן". במתחם זה לבדו הותקנו מאות מתקני חניה על גבי מכפילים, זאת לאחר שיזמיות הביצוע מצאו לנכון כי פתרון זה עונה על תקן החניה הנדרש ומתאים לצרכי ואופי השכונה.

גם בחיפה השכנה, שבה מיושמת יוזמת ההתחדשות העירונית תמ"א 38 בהיקפים גבוהים, יזמים רבים משלבים פתרונות חניה מתקדמים בעשרות פרויקטים. מגוון פתרונות החניה דוגמת מתקנים מכאניים, חצי אוטומטיים ורובוטיים-אוטומטיים בפרויקטים הנבנים, מאפשרים את מקסום מספר מקומות החניה במגרשי הבניינים הוותיקים הן לדיירים הוותיקים והן לרוכשים החדשים.

למעשה, מתקני חניה מותקנים כיום גם באזורים הרבה יותר צפוניים מחיפה והקריות. חברת הבניה ל.ד.פ נדל"ן והשקעות התקינה מכפילי חניה בפרויקט תמ"א 38 שבנתה במרכז העיר נהריה. בחלקה הדרומי של המדינה הותקנו  מכפילים בפרויקט תמ"א 38 בשכונה ג' בבאר שבע, ובימים אלו מסתיימת התקנה בשכונות החלומות בזיכרון יעקב.  

הצורך לבנות באופן חסכוני בשטח יחד עם עליית מחירי החניות הגיעו גם לפריפריה, והביאו לכך שפתרונות החניה המכאניים והאוטומטיים הופכים לפופולריים גם בה.



מכפילי חניה בקרית מוצקין - פרויקט מבית אפי קפיטל בקרית האומנים במתחם כורדני
מתקני חניה חצי-אוטומטיים (קומביליפט) בחיפה
מתקני חניה חצי-אוטומטיים (קומביליפט) בחיפה
מתקן חניה חצי אוטומטי בפרויקט התחדשות עירונית תמ"א 38 בחיפה- 150 חניות על גבי מתקני חניה