בים בם בם- עולם הבנייה הישראלי מגלה את יתרונות ה-BIM

מתודולוגיית תכנון מבנים BIM מחזקת את אחיזתה בארץ

לאחר שהפכה לפופולרית ברחבי העולם המערבי, מתודולוגיית ה-BIM, המייעלת ומקצרת את תהליכי הבניה, מחזקת אחיזה גם בישראל. פרויקטים מורכבים, כמו מרכזי עסקים, כבר נבנים באופן זה, וכעת גם תחום מתקני החניה עושה שימוש בטכנולוגיה לטובת הטמעת התכנון.


אחת הבעיות הקשות עמן מתמודד כיום עולם הבניה הישראלי היא מגפת ליקויי הבניה. לפני מספר שנים פרסם הטכניון מחקר לפיו ב-100% מבנייני המגורים החדשים בישראל יש ליקויי בניה, וכי עלות תיקון הליקויים מגיעה לכ-10% מכלל עלות הבניה של הפרויקט כולו. עוד נמצא, כי קרוב למחצית מהליקויים נגרמים בשל שיטות העבודה בפרויקט, אשר בישראל נחשבות למיושנות. בין היתר מדובר באופן שבו מנוהל המידע הקשור בפרויקטים, אשר הפכו למורכבים יותר עם השנים.

אם בעבר בניית בניין מגורים היתה פשוטה יחסית, הרי שכיום כולל כל מבנה שכזה אינספור מערכות מורכבות – מערכות אוורור, משאבות מים וכיבוי אש, מערכות חשמל מעליות ובבניינים רבים גם פתרונות חניה כמו מתקני חניה אוטומטיים, חצי אוטומטיים או מכאניים. תכנונן של כלל המערכות הללו צריך להיעשות בתאום מושלם ביניהן, על אחת כמה וכמה בבנייני מסחר ומשרדים, בהם רמת המורכבות והתחכום גבוהה אף יותר.

בנייה ביעילות ובמינימום טעויות

אחד הפתרונות לבעיה, אשר הולך ותופס תאוצה ברחבי העולם הוא ה- BIM, כלומר Building Information Modeling. מדובר במתודולוגיית תכנון מבנים- מודל וירטואלי תלת ממדי של הבניין, לצדו של הבניין הפיזי, אשר כולל את כלל המידע ההנדסי אודותיו. המודל כולל את המידע הקשור בהקמתו של המבנה – החל בשלב האדריכלות והתכנון ההנדסי, דרך שלב הביצוע הקבלני על שלל מרכיביו ועד לשלב התחזוקה השוטפת. בעשורים שבהם המבנה מאוכלס, כולו מאוגד בפורמט אחד הנגיש לכל העוסקים במלאכה: אדריכלים, מהנדסים, מנהלי אתר הבניה, קבלני מיזוג ותאורה ועוד, באופן אשר מאפשר להם לתקשר בצורה מיטבית באותה השפה ובמינימום טעויות.

ההערכות בענף הבניה הן כי שימוש בשיטה זו עשוי לצמצם את ליקויי הבניה באופן דרמטי, זאת לצד יתרונות נוספים אשר ה-BIM מקנה, כגון קיצור משך זמן בניית הפרויקטים. לדברי מהנדסים ואדריכלים, בפרויקטים מורכבים עשוי זמן הבניה להתקצר ב-20% עד 25% כתוצאה משימוש בטכנולוגיית BIM, וכתוצאה מכך עשויה עלות בניה פרויקט הבניה כולו בכ-5%-10%.

בשל יתרונות אלו הפך השימוש ב-BIM לנפוץ ברחבי העולם המערבי. בגרמניה אף הפך השימוש בשיטה למחייב כאשר רוב הפרויקטים של המגזר הציבורי מחייבים בדרך כלל את השימוש ב BIM. הראשונה לאימוץ המתודולוגיה בעולם הבנייה בארץ הייתה חברת תדהר, שלדבריה נעזרת בשיטה כדי לעבוד בצורה יעילה יותר ולתת ללקוחות תמונה רחבה ומוחשית של המציאות העתידית. בין הפרויקטים הבולטים שנבנו בשיטה זו ניתן למנות את הקמפוס החדש של מייקרוסופט ישראל שבנייתו הושלמה לאחרונה על ידי חברת תדהר באזור התעשייה של הרצליה. גם משרד הבינוי והשיכון הודיע לאחרונה כי הזמין ממכון התקנים הכנת תקן ישראלי לתכנון באמצעות BIM וכי פיילוט ראשון בתחום בוצע בהצלחה.

ה-BIM בפתרונות החניה

המהפכה הגיעה גם לענף מתקני החניה: ענקית מתקני החניה WÖHR ממשיכה להנהיג חדשנות ומספקת מודלים תלת ממדיים בטכנולוגיית BIM  למערכות החניה שלה הניתנים לשילוב ישירות בתהליך התכנון. מדובר בכלי תכנון מודרני המאפשר לאדריכלים ומתכננים לשלב את מערכות החניה של WÖHR לתוך מודל הבניין התלת ממדי בלחיצת כפתור. אדריכלים או מתכננים שישתמשו במודלים אלו יוכלו לתכנן מבנה עם כל התצורות האפשריות של מערכת החניה בנוחות, בקלות, במינימום טעויות ובמינימום זמן.

למידע נוסף >>>

להורדת קבצי ה BIM למערכות החניה של WÖHR >>>