איך שגלגל מסתובב- אופניים בערים הם לא אופנה חולפת

ריבוי האופניים בערים מחייב פתרון - הקמת מתקני חניה חכמים לאופניים באזורים מרכזיים

בשנים האחרונות אנו עדים בעולם לשתי מגמות תחבורתיות הקשורות זו לזו, הרווחות בעיקר בערים הגדולות בהן מוקדי תעסוקה גדולה וריכוז אוכלוסייה גבוה. האחת, היא עלייה במספר רוכבי האופניים בערים, והשנייה היא צמצום מקומות החניה לכלי רכב פרטיים באותן הערים.

עלייה במספר רוכבי האופניים

השימוש באופניים במרכזי הערים הגדולות עולה בשנים האחרונות גם בארץ. ניתן לראות זאת בעיקר באזורים בהם מתגוררים רווקים או זוגות צעירים, שעקב העומס הרב והמחסור במקומות חניה לרכבים, מעדיפים להגיע לעבודה באמצעות אופניים או כלי רכיבה אחר. ישנן עוד סיבות לעלייה במספר הרוכבים, דוגמת עלויות אחזקה נמוכות לעומת אחזקת רכב (גם עבור אופניים חשמליות), חשש מהידבקות במחלות בנסיעה בתחבורה הציבורית (כמו בימי הקורונה), רצון לעשות ספורט או להפחית את זיהום האוויר. ערים רבות אף מעודדות את הגדלת השימוש באופניים על חשבון הקטנת שימוש ברכבים פרטים, ועבור כך הן מקצות משאבים רבים, ביניהם סלילת כבישי אופניים אל אזורי מסחר ותעסוקה, שירותי השכרת אופניים וקורקינטים עירוניים דוגמת תל-אופן בתל-אביב, ודרישת הקצאת מקומות חניה לאופניים בבניינים חדשים (בנייני מגורים או משרדים).

הרבה ערים בישראל מצטרפות בשנים האחרונות למגמת ה"עיר הירוקה" אשר נפוצה באירופה. חלק משמעותי בקונספט הערים הירוקות הוא העברת אחוז ניכר מהנסיעות בעיר, מכלי רכב ותחבורה ציבורית, לנסיעה פרטית על אופניים.

בנייה חדשה ללא חניה

מאיץ נוסף לעלייה בשימוש באופניים הוא מצוקת החניה בערים הגדולות. המצוקה באה לידי ביטוי בחניוני המשרדים והמגורים המלאים עד אפס מקום, בנהגים המותשים המחפשים אחר חניה ובאופציה המוגבלת של השכרת החניות, שהפכה מציאות קיימת בערי מרכז רבות כמו תל אביב, רמת-גן וגבעתיים.

רק לאחרונה, בחודש יולי 2020, אישרה עיריית תל אביב בניה חדשה במרכז העיר עם תקן של 0.5 חניה לכל דירה, כך שלכל שתי דירות תהיה חניה אחת בלבד. בבנייה באזורים מרוחקים יותר מהמרכז, מספר החניות אומנם גדל אך עדיין לא מובטחת חניה לכל דירה. כמובן שעם הזמן ועם קצב גדילת האוכלוסייה צפוי המחסור לגדול, גם בערים נוספות.

אז איפה חונים?

המגמות האלו הביאו למצוקה מורגשת ולצורך גדל במקומות חניה לאופניים, גם במרחב הציבורי וגם בבניינים פרטיים, ולצורך בהקמת חניונים ייעודיים לכלי הרכב הדו-גלגלי. בתחום חניית האופניים, עיריות רבות אמנם מספקות מקומות חניות ייעודיים לאופניים, אך אלו לרוב כוללים מתלה ייעודי בבניין או פתרון אחסון אחר שאינו מספק, בוודאי לא ביחס זהה לקצב הגדילה של השימוש בהם. לכן נוצרו שני פתרונות ייעודיים לאחסון אופניים - פתרון חניה מכאני לתלייה או לאחסון אופניים, ופתרון חניה רובוטי. שני הפתרונות מאפשרים אחסון של עד מאות זוגות אופניים במתקן אחד.

פתרון חניה מכאני לאופניים 

פתרון מכאני, חסכוני במקום וקל לתפעול, מבוסס על מסילות מתכת בשתי שורות, אחת מעל לשנייה. בשטח נתון של 1.20 מטר, ניתן לאחסן 6 זוגות אופניים.

בנוסף, המסילה העליונה מתרוממת על ידי בוכנה פניאומטית, מה שמייתר את הצורך להרים את האופניים אשר עולים לבד למקום האחסון שלהם. המתקן מודולרי לגמרי ומוצע במודולים של החל מארבעה זוגות אופניים ועד 16 זוגות, כאשר שילוב בין המודולים מאפשר אחסון של מאות ואף אלפי יחידות.


פתרון חניה רובוטי-אוטומטי לאופניים

פתרון חניה רובוטי-אוטומטי לאופניים נקרא BikeSafe, שכן מהווה מעין "כספת" לאופניים. מערכת ה BikeSafe, מאפשרת אחסון של עד 128 זוגות אופניים במגדל עגול, על או תת-קרקעי, בקוטר של 7 מטר בלבד ובגובה של עד 8 מפלסים. היתרון העיקרי הוא שטח האחסון, כל זוג אופניים תופס שטח של 0.3 מ"ר בלבד, לעומת 2.9 מ"ר באחסון קונבנציונלי.

היתרון הנלווה הוא שהאופניים המאוחסנים במתקן מוגנים מגניבה, כיון שרק המשתמש שהכניס את האופניים, יכול להוציא אותם חזרה.


יתרונות פתרונות חנייה לאופניים 

  • המערכות מאפשרות שמירה מיטבית על האופניים מפני נזקים שונים. האופניים נשמרות בבטחה במתקן ייעודי עד לאיסופם מהמערכת ומונעת אפשרות של גניבה או פגיעות בלתי צפויות.
  • בניגוד למתקנים הנפוצים, המערכות מאפשרות חניה של עשרות זוגות אופניים ואף יותר. מקומות החניה הרבים במערכת נותנים מענה למספר רב יותר של רוכבי אופניים ומעודדים שימוש בהם על פני רכבים.
  • השימוש קל מאוד לתפעול, ומאפשר חוויה של נוחות בשימוש. איסוף האופניים נעשה לאחר כ- 16 שניות בממוצע, חוסך זמן ומייתר התעסקות עם שרשראות קשירה ומנעולים.
  • המערכות המכניות מאפשרות טעינה חשמלית בעת האחסון.
  • המתקנים מתאימים לתקן האירופאי למתקני חניה לאופניים ועומדים בכל דרישות הבטיחות והאיכות המחמירים ביותר.


למרות הפיתוחים המתקדמים וההמצאות החדשות שנוספו בתחום הרכיבה הקלה (קורקינטים, בורדים למיניהם ועוד), האופניים היו ונשארו כלי הרכיבה הדו-גלגלי הנפוץ ביותר, בעיקר הודות לזמינות שלהם ולנוחות הנסיעה.

העלייה בשימוש באופניים ברחבי הערים והדרישה למענה של חיסכון בזמן, מקום ונוחות גורמת לרשויות רבות להבין שהשימוש במתקני חניה הינו חסכוני, מהיר, בטוח , ומסייע בשמירה על סביבה ירוקה.

להמשך קריאה על מתקן חניה אוטומטי לאופניים Wöhr Bikesafe >>>