רב הנסתר על הגלוי- מתקני חניה טמונים

מתקני חניה טמונים הם הפתרון להוספת מקומות חניה בשטח צר

17/05/2020

בכל בניין חדש שעתיד להיבנות או להתחדש, בין אם מרכז מסחרי, בניין משרדים או תמ"א 38 כזו או אחרת, הדרישה להגדלת מקומות החניה חיה ובועטת – ולפעמים בכל הכוח.

לא בכל הבניינים השטח הקיים והתכנון מצליחים להתקיים בהרמוניה. דוגמא למצב כזה היא הפער בין גודל השטח עליו בנוי בניין העומד בפני תמ"א 38 ובין מספר החניות הנדרש.

במרבית בנייני התמ"א הנמצאים במרכזי ערי גוש-דן, מגרש הבניין קטן וצפוף, ואינו מאפשר יצירת מספר החניות הנדרש או הרצוי, מבלי לפגוע בחניות הקיימות (לרוב של בעלי הדירות הקיימות).

הפתרון- מתקני חניה טמונים!

במקרים כאלו, מתקני החניה הטמונים הם התשובה האולטימטיבית, בין יתרונות המערכת, אשר מספקת בין היתר פתרון שקט, בטוח וידידותי למשתמש:

  • יצירת מקומות חניה נוספים מתחת לקרקע
  • אפשרות נסיעה על גבי מכסה המתקן וכן אזור תמרון נוסף
  • שילוב עם הפיתוח הסביבתי ושמירה על חזות ירוקה

הידעת?!

המתקן הטמון הראשון, בארצנו הקטנטונת, הותקן בשנת 2011 ברחוב יבנה בתל אביב. למעשה הותקנו בבניין זה 3 מתקנים אחד אחרי השני. בכל מתקן 3 חניות (האחת מעל השנייה והשלישית) ובסה"כ 9 חניות. 

איך זה עובד?

  • לכל מתקן יש קופסת פיקוד אותה ניתן לתפעל ע"י הכנסת מפתח. עם סיבוב המפתח ניתן ללחוץ על הכפתור הרצוי, למעלה או למטה, כל עוד לוחצים פעולת המתקן נמשכת ברגע שעוצרים – המתקן נעצר.
  • במצב בו מותקנים מתקנים אחד אחרי השני נדרש פיקוד מיוחד שמונע את פעולת המתקנים במקביל.
  • המתקן מגודר משלושת צדדיו (ימין, שמאל ואחור) ובכך מאפשר כניסה רק מהחלק הקדמי, תנועת כיוון הנסיעה, הגדרות מותקנות בהתאם לדרישות הבטיחות של התקן הישראלי למתקני חניה (ת"י 5437) ומטרתן למנוע תאונות.
  • בחלקו הקידמי של כל מתקן יש כבל בטיחות שמונע הילכדות, בעת מפגש של הכבל עם חפץ זר המתקן עוצר את פעולתו.
  • כאשר המערכת ממוקמת באוויר הפתוח (באזור לא מקורה), משולבות בשני צידי המתקן תעלות לניקוז המים. כמו כן, מנוע המתקן מסופק עם מכסה הגנה מנזקי מים שעוזר גם להפחתת הרעש.
  • מכסה המתקן משתלב עם הפיתוח וניתן למילוי בכל חומר (עד 250 ק"ג ל 1 מ"ר מרובע).

עד היום הותקנו עשרות מערכות טמונות,  לדוגמא:


מתקני חניה טמונים בפרויקט תמ"א 38/1 בתל אביב - פרומוט מתקני חניה