מערכות חניית רכב אוטומטיות – סקירה היסטורית

אם חשבתם שמערכות חניה אוטומטיות (Automated Parking Systems) הן חידוש מודרני, חישבו שוב. רק מפני שאנו רואים פתאום כמות גדולה של מתקני חניה אוטומטיים בערים ברחבי העולם אין בהמשמעות היא שהן התפתחו רק לאחרונה. בוא נבדוק את ההיסטוריה כדי ללמוד יותר על המקורות וההתפתחות של מערכות חניה לאורך השנים.

Garage Rue de Ponthieu

על פי The Mechanical Parking Guide 2011 (המדריך לחניה מכנית 2011) מאת Leon Hamelink, העדות המוקדמת ביותר של מתקן דומה למערכת חניה אוטומטית הייתה ה- Garage Rue de Ponthieu שנבנתה ב- 1905. המערכות כללו מעלית במרכזו של מבנה כדי להעלות מכוניות קומה אחת או שתיים למעלה. סדרנים החנו את המכוניות בכל קומה. בעוד שמבחינה טכנית הדבר נחשב כמערכת אוטומטית למחצה, ה- Garage Rue de Ponthieu כללה אלמנטים רבים הנמצאים במערכות חניה אוטומטיות מודרניות.

ההתפתחות הכרונולוגית של מערכות החניה האוטומטיות

קשה לדמיין שבתחילת שנות ה- 1900 היו בעיות חניה. אולם בארה"ב ובצרפת, החל ייצור המוני של מכוניות ותושבי הערים קידמו זאת בברכה מאחר ובעיניהם המכוניות היו רצויות וידידותיות לסביבה. אמצעי התחבורה בזמנו היו סוסים ועגלות סוסים, ועבור תושבים עירוניים המתגוררים בערים צפופות, סוסים והתחזוקה שלהם היו לא נוחים והפכו את העיר למלוכלכת ולא בריאה. כך שהצרכנים קיבלו בברכה מכוניות כחלופות נקיות יותר ונוחות יותר.

בסביבות 1920 נבנתה מערכת Paternoster לצורך חניית מכוניות. המבנה שלה היה דומה לגלגל ענק שיכול להכיל שמונה מכוניות בחלל של שתיים. המתקן הפך לפופולרי מאחר והיה קל לתפעול ותפס פחות מקום. ניתן היה לשלב אותו גם בתוך בניין. במקביל, הותקנה מערכת חניה אוטומטית עם קיבולת חניה של יותר מאלף מכוניות על ידי Kent Automatic Garages.

בשנות ה- 40 וה- 50 של המאה ה-20, מערכות חניה אוטומטיות תפסו את תשומת הלב בארה"ב. חלק מהמערכות שהותקנו אז נמצא בשימוש עד היום. מערכות אלה כללו מערכות Bowser, Pigeon Hole, ו- Roto Park. אולם בעיות מכניות תדירות וזמני המתנה ארוכים בקבלת המכוניות הובילו לאובדן של עניין במערכות חניה אוטומטיות.

ב- 1961 הותקנה מערכת החניה Auto Stacker בלונדון, אנגליה. בשנות ה- 90, בעוד שבאירופה, באסיה ובאמריקה המרכזית, פעלו מתקני חניה אוטומטיים מתקדמים יותר מבחינה טכנית, יפן בנתה מדי שנה כ- 40,000 מקומות חניה, תוך שימוש במערכת חניה אוטומטית Paternoster. בשנות ה- 2000, השגשוג הכלכלי בארה"ב אפשר גידול מסיבי של מספר המכוניות, דבר שהביא לחידוש העניין במערכות חניה אוטומטיות. מתקן החניה הרובוטי הראשון בארה"ב נבנה ב- 2002 ב- Hoboken בניו-ג'רסי. 

מערכת חניה אוטומטית של WÖHR

מה יהיה בעתיד?

נכון להיום למעלה ממחצית אוכלוסיית העולם חי כיום בערים. האומות המאוחדות צופה שב- 2050, המספר יגדל עד 70%. יהיה המספר ככל שיהיה, דבר אחד בטוח: אנשי הערים, העובדים בהן וכלי הרכב שלהם יעמיסו נטל כבד על מערכות הניידות ועל התשתיות. למרבה המזל, מערכות חניה אוטומטיות מעניקות פותרות את המצוקה בצורה מיטיבית-  מספקת פתרון נוח ובטוח לנהגים ומפחיתות את הגודש מהערים.

חברה העוסקת במערכות חניה אוטומטיות כגון WÖHR Autoparksysteme GmbH, מתחדשת כל העת ומתקינה מערכות חניה אוטומטיות ברחבי העולם כדי להיאבק בבעיות חניה מגוונות. מערכות החניה האוטומטיות של WÖHR  מעניקות תפעול קל ורמה גבוהה של בטיחות תפעולית ופונקציונלית על פי תקני EN. פרומוט מתקני חניה, הנציגה של חברת WÖHR בישראל, משמשת גם כשותף ומייעצת בתכנן ופיתוח של מערכת החניה המתאימה ביותר לצרכים פרטניים. לחצו כאן לפרויקטים של חברת WÖHR ופרומוט.