העתיד של תחום החנייה? אוטומציה

12/05/2019

אספקטים רבים של שימוש ברכב השתנו משמעותית מאד מאז יצאה לשוק המכונית הראשונה. עם זאת בכל מה שקשור לתחום החנייה, חלו רק מעט שינויים. ההבדל העיקרי בין הנהג שניסה לחנות לפני חמישים שנה וזה שמנסה לעשות זאת בימים אלו, היא העובדה שהנהג בזמננו מתקשה הרבה יותר במציאת חנייה בגלל מצוקת החנייה הקבועה בערים הגדולות.

עולם החנייה, עם זאת, עומד לעבור שינוי מהפכני בגלל שתי מגמות ברורות: עיור מואץ ורכבים שיתופיים.

שיתוף רכבים

בשנת 1950 חיו בערי העולם רק 751 מיליון אנשים. מגמת העיור המואץ הביאה לכך שכיום, כך לפי נתוני האו"ם, 4.2 מיליארד מתושבי העולם מתגוררים בערים. עד 2050 צפויים כ2.5 מיליארד אנשים נוספים לעבור לערים, מה שיגדיל את שיעור תושבי כדור הארץ המתגוררים בערים מ-55% כיום ל-68%. השפעת מגמת העיור על תחום החנייה ברורה: בערים צפופות הנואשות לשחרר לפיתוח כל פיסת קרקע אפשרית, הקצאת הקרקעות למטרות חניה הולכת ופוחתת.

הרכב השיתופי – כלי התחבורה המתבקש בערים צפופות

אין זו הפתעה גדולה כי בשנים האחרונות הפופולריות של הרכב השיתופי רק הולכת ועולה. מסקרים שנערכו בקרב בני דור המילניום עולה כי הם מעדיפים 'גישה לרכב' על פני 'בעלות על רכב'. 53% מהם מציינים כי יעדיפו להשתתף בשירות של שיתוף רכב. מגמה זו מתאימה להפליא למהפכת המכוניות האוטונומיות אשר צפויה להגיע לכבישים בעשור הקרוב. מאחר שרכבים כאלה אינם תלויים בנהג, הם מתאימים מעצם מהותם לשיתופיות: הרכב מביא אדם אחד למשרד ואז יכול לעשות פרסה ולנסוע לשרת אדם אחר. כתוצאה מכך, הרכבים הללו צפויים להיות בשימוש רב הרבה יותר מהרכבים הפרטיים של היום ולבלות הרבה פחות זמן בחנייה.

חניונים אוטומטיים – מקומות החניה של העתיד

חניון אוטומטי מבית חברת WÖHR

החניונים של העתיד יהיו שונים מאד מאלה שהתרגלנו אליהם. מקומות החניה הללו ישמשו בעיקר כמקומות אחסון זמניים למכוניות אוטונומיות, למשל בשעות הלילה. תכנון בנייני העתיד צריך לקחת בחשבון מערכות חנייה אוטומטיות אשר תתוכננה מראש באופן המשתלב עם העיצוב הכללי של הבניין. בנוסף, ישמשו החניונים האוטומטיים כנקודות טעינה ואחסון עבור רכבים שצריכים להיות קרובים לנקודות האיסוף שלהם בשעות העומס.  באופן זה, הצורך בהכשרת מקומות חנייה עבור כל תושב באזורי מגורים מבוקשים וצפופים יפחת מאד: כשאדם יגיע הביתה הרכב פשוט יסיע את עצמו לנקודת חנייה אוטומטית וימתין שם עד שיזומן באמצעות האפליקציה. אפליקציה כזו תתקשר לא רק עם הרכב אלא גם עם מערכת החנייה ותאפשר לרכב להיטען ולשלם באופן עצמאי על החנייה.

העתיד של החנייה אם כך נראה ורוד: נהגים לא יצטרכו להתמודד עם חנייה באזורים צפופים ועמוסי רכבים, עיריות יתפטרו מהצורך לשבור את הראש כל שנה מחדש כיצד לפתור את מצוקת מקומות החנייה שלהן ויותר קרקעות יופנו לצרכים אקוטיים יותר.