העתיד של תחום החניה? אוטומציה

מאז יציאתה לשוק של המכונית הראשונה, אספקטים רבים של שימוש ברכב השתנו משמעותית. עם זאת, בכל מה שקשור לתחום החנייה חלו רק מעט שינויים. ההבדל העיקרי בין הנהגים שניסו לחנות לפני חמישים שנה ובין אלו המנסים לעשות זאת בימים אלו, היא העובדה שהנהגים בזמננו מתקשים הרבה יותר במציאת חנייה, בעיקר בגלל מצוקת החנייה הקבועה בערים הגדולות.

בשנים האחרונות ברור כי עולם החנייה עומד לעבור שינוי מהפכני בזכות שתי מגמות ברורות- האצת העיור וההתחדשות העירונית והמעבר לרכבים שיתופיים.

שיתוף רכבים

האצת העיור וההתחדשות העירונית

בשנת 1950 חיו בערי העולם רק 751 מיליון אנשים. מגמת העיור המואץ הביאה לכך שכיום, כך לפי נתוני האו"ם, 4.2 מיליארד מתושבי העולם מתגוררים בערים כאשר הצפי הוא כי עד 2050 צפויים כ2.5 מיליארד אנשים נוספים לעבור לערים ושיעור תושבי כדור הארץ המתגוררים בערים יעלה מ-55% כיום ל-68%. השפעת מגמת העיור על תחום החנייה ברורה: בערים צפופות הנואשות לשחרר לפיתוח כל פיסת קרקע אפשרית, הקצאת הקרקעות למטרות חניה הולכת ופוחתת. 

במקביל, בערים רבות בעולם מתקיים תהליך של התחדשות עירונית, מצב המחייב יצירת תשתיות מותאמות לשינויים שונים.

הרכב השיתופי – כלי התחבורה המתבקש בערים צפופות

אין זו הפתעה כי בשנים האחרונות הפופולריות של הרכב השיתופי רק הולכת ועולה. מסקרים שנערכו בקרב בני דור המילניום עולה כי הם מעדיפים 'גישה לרכב' על פני 'בעלות על רכב'. 53% מהם מציינים כי יעדיפו להשתתף בשירות של שיתוף רכב. מגמה זו מתאימה להפליא למהפכת המכוניות האוטונומיות אשר צפויה להגיע לכבישים בעשור הקרוב. מאחר שרכבים כאלה אינם תלויים בנהג, הם מתאימים מעצם מהותם לשיתופיות: הרכב מביא אדם אחד למשרד ואז יכול לעשות פרסה ולנסוע לשרת אדם אחר. כתוצאה מכך, הרכבים הללו צפויים להיות בשימוש רב הרבה יותר מהרכבים הפרטיים של היום ו"לבלות" הרבה פחות זמן בחנייה.

חניונים אוטומטיים-רובוטיים- מקומות החניה של העתידחניון אוטומטי מבית חברת WÖHR

החניונים של העתיד יהיו שונים מאד מאלה שהתרגלנו אליהם. מקומות החניה הללו ישמשו בעיקר כמקומות אחסון זמניים למכוניות אוטונומיות, למשל בשעות הלילה. תכנון בנייני העתיד צריך לקחת בחשבון מערכות חנייה אוטומטיות אשר יתוכננו מראש באופן המשתלב עם העיצוב הכללי של הבניין. בנוסף, ישמשו החניונים האוטומטיים כנקודות טעינה ואחסון עבור רכבים הצריכים להיות קרובים לנקודות האיסוף שלהם בשעות העומס.  באופן זה, הצורך בהכשרת מקומות חנייה עבור כל תושב באזורי מגורים מבוקשים וצפופים יפחת מאד- כאשר אדם יגיע הביתה, רכבו פשוט יסיע את עצמו לנקודת חנייה אוטומטית וימתין שם עד שיזומן באמצעות האפליקציה. אפליקציה כזו תתקשר לא רק עם הרכב, אלא גם עם מערכת החנייה ותאפשר לרכב להיטען ולשלם באופן עצמאי על החנייה.

העתיד של החנייה אם כך נראה ורוד: נהגים לא יצטרכו להתמודד עם חנייה באזורים צפופים ועמוסי רכבים, עיריות יפטרו מהצורך "לשבור את הראש", כל שנה מחדש, כיצד לפתור את מצוקת מקומות החנייה שלהן, ויותר קרקעות יופנו לצרכים אקוטיים ונדרשים יותר.