פשוט ויעיל - שימוש במעליות רכב לעומת מתקני חניה רובוטיים / אוטומטיים

30/01/2019

בכל פרויקט בניה נדרשים היזמים / קבלנים במציאת פתרון חניה למקומות החניה הנדרשים / מבוקשים.

פתרונות החניה האפשריים מגוונים. ברירת המחדל הינה חניה קונבנציונלית, אלא שככל שלא ניתן להגיע למספר מקומות החניה הנדרשים באמצעים קונבנציונליים, יבחן בפרויקט שילוב של מכפילי חניה מכניים, חצי אוטומטים ו/או אוטומטיים.

פתרון חשוב נוסף, שרק לאחרונה הולך וגדל השימוש בו בפרויקטים בישראל, הוא שימוש במעלית למכוניות, המחליפה את רמפות ירידה / עליה, בחניונים קונבנציונליים. פתרון זה מאפשר לעשות שימוש בשטחי מרתף "שמבוזבזים" (בדרך כלל לטובת הרמפות) על מנת להגדיל את מספר מקומות החניה בכל קומות החניון.

לעיתים קרובות, מתכננים, מזדרזים ומדלגים על האופציות של חניון קונבנציונלי בשילוב מעלית רכב וניגשים ישירות לפתרונות חניה הכוללים מתקנים אוטומטיים / רובוטיים. פתרונות אלו לעיתים מסובכים ויקרים מדי  בזמן שחניה קונבנציונלית ומעלית מכוניות היו יכולים לספק את מספר מקומות החניה הנדרשים באופן פשוט וזול יותר.

פתרון חניה הכולל מעלית רכב (מעלית על פי תקן מעליות ת"י 2481, תקן מעליות נוסעים), מאפשר העברת המכוניות עם הנוסעים בתוכם וכך מאפשר למשתמשים להתנהל בחניון כמו בכל חניון קונבנציונלי. הורדת הנוסעים לאחר חניית המכונית במקום החניה הקבוע מתבצעת כאמור כמו בחניון קונבנציונלי. גם כאשר נדרשים המשתמשים לפריקת ציוד, אף היא מתבצעת כבחניון קונבנציונלי רגיל עם גישה נוחה וקלה למעליות הנוסעים לדירות / משרדים.

במתקנים רובוטיים / אוטומטיים רבים המתוכננים כיום, הורדת הנוסעים, לרבות ילדים, מן המכונית ופריקת הציוד נעשית מחוץ לבניין באזורים לא מקורים ובסמיכות לרחוב, הולכת הילדים ושינוע הציוד הנפרק מסובכים הרבה יותר מאשר בחניון קונבנציונאלי.

מעלית רכב חייבת פיר בטון מובנה בתוך קווי הבניין בגודל של כ- 6 מטר אורך X 4 מטר רוחב (ניתן להקטין או להגדיל בהתאם לתכנון ספציפי האפשרי בבניין). פיר המעלית צריך להתרומם עד לגובה 3.90 מטר מפני התחנה הגבוהה ביותר ולרדת לעומק 1.70 מטר מתחת לפני התחנה התחתונה ביותר. בעיקרון רצוי שהכניסה לתא המעלית תתבצע מצידה האחד והיציאה מצידה השני (Drive- through) מה שיקל על המשתמש. בתא המעלית מותקנות מערכת כיוון והנחיה המורה למשתמש היכן וכיצד למקם את המכונית נכונה בתוך המעלית.

לאחרונה החלה פרומוט לשווק מעלית רכב עם משטח מסובב אינטגרלי בתוך תא המעלית (מצריך פיר בגודל 6.40 X 6.40 מטר) ומאפשר כניסה לתא ויציאה ממנו מאותו הצד.

במעליות הרכב של פרומוט מותקנים:

  • מערכות הידראוליות מתוצרת חברת BUCHER שוויץ.
  • מגוון מנועים בגדלים שונים המאפשרים תנועה במהירויות שונות (בין 0.38 מ'/שניה ל-1 מ'/שניה ובמקרה הצורך אף מהר יותר).
  • דלתות מתוצרת חברת  MEILLER גרמניה.
  • כפתורי הפעלה אנטי וונדלים בקומת הכניסה, בקומות החניה ובתא המעלית.
  • שלט רחוק המספק לפיקוד המעלית מידע לאיזה קומת חניה עליה לנוע ללא צורך בלחיצה על כפתור ההפעלה המותקן בתא – אופציונלי.
  • מערכות אספקת אויר צח והוצאת אויר, אקטיביים – אופציונלי.
  • מערכת כיוון והנחיה המנחה את המשתמש היכן למקם את המכונית בתוך תא המעלית.
  • מערכת מפוחי אוויר להכנסת אוויר צח והוצאת אוויר.
  • מצנן שמן המאפשר עומס פעילות גבוה.

יתרונות:

  • חסכון בשטחי החניון.
  • חסכון כלכלי.
  • פתרון שיווקי הכי קרוב לפתרון הקונבנציונלי ואסתטי.
  • גישה נוחה וקלה למעליות הנוסעים לדירות/משרדים.
  • מאפשר שימוש באמצעות שלט רחוק המנתב את הרכב לקומת החניה הרצויה, בדרך זו הנהג לא צריך לצאת מהרכב על מנת להזמין המעלית – מה שמקצר את נוחות וזמני המשתמש.
  • מעליות הרכב שלנו מסופקות ומותקנות בהתאם לתקן הישראלי למעליות ת"י – 2481 ועוברות בדיקה של מכון התקנים הישראלי כמתחייב, והינן מוצר בעל בטיחות, אמינות , אורך חיים ארוך ותנועה חלקה.

חידושים בתחום:

  • מעליות רכב עם משטח מסובב.