מתי ובאיזה סוגי מתקני חניה עושים שימוש בפרויקטי נדל"ן?

בכל פרויקט בתחום הבניה בישראל ישנה התייחסות נרחבת לפתרונות חניה. הקבלנים נדרשים לתת פתרון למקומות חניה בעבור דיירי הבניין, או עובדי הבניין אם מדובר בבניין משרדים. בפרויקטים למגורים, ועל אחת כמה וכמה בפרויקטים במסגרת תמ"א 38, בין אם מדובר בתוספת קומות או בהריסה ובנייה מחדש. יצירת מקום חניה (אחד לפחות) לכל דירה חדשה הינה דרישה בסיסית של הרשות המקומית, היזמים והדיירים. ברירת המחדל היא פתרון חניה קונבנציונלי אולם פעמים רבות פתרון זה לא נותן מענה לכמות החניות הנדרשת.

באילו מקרים נדרשת התקנה של מתקני חניה?

  • במקרים בהם המגרש הינו מגרש לא רגולרי – צורת המגרש לא מאפשרת תכנון חניה קונבנציונלית יעילה
  • כשלא ניתן לחפור לעומק בגלל עלויות גבוהות או חסמים כמו מי תהום
  • כאשר החניון התת קרקעי עתיד להיות קטן, ורמפה או מיסעה תגזור אחוז גדול מדי משטח החניה
  • במקרים של מבנה קיים, כשעלות תליית הבניין לצורך חפירה גבוהה מדי

יש מספר סוגים רווחים של פתרונות חניה:

מכפילי חניה מכניים

האפשרות הראשונה שנבחנת בד"כ היא אפשרות להתקנת מכפילים מכאניים על מנת להשלים את מספר החניות למספר חניות הנדרש המכפילים יכולים להיות מתקנים בלתי תלויים עם פיר דוגמת מתקן Parklift 450 המאפשרים כניסה ויציאה חופשית של כל המכוניות מהמתקן בכל זמן, או מתקני חניה ללא פיר, מתקנים תלויים, דוגמת מתקן  Parklift 411 בהם יש להוציא את הרכב התחתון כדי לטעון מכונית במשטח העליון.  ישנם גם מתקני חניה משלשים – ההופכים מקום חניה אחד לשלושה. וגם הם יכולים להיות תלויים, דוגמת מתקן Parklift 421 או בלתי תלויים כמו למשל מתקן Parklift 413. במקרים בהם ישנה דרישה של הרשות המקומית ו/או הדיירים למתקן חניה מוסתר – שאינו נראה מעל פני השטח נהוג לבחור בפתרון האלגנטי והפרקטי של מתקני חניה טמונים דוגמת מתקני Parklift 461/462/463 בהתאם למספר החניות הנדרש בפרויקט.מתקן חניה מכני


מתקני חניה חצי אוטומטיים

מתקני חניה חצי אוטומטיים, הם מתקני חניה אינטליגנטים יותר. מתקנים עם 2 ו-3 קומות עם וללא פיר מאפשרים כניסה ויציאה של כל המכוניות החונות ללא כל תלות האחת בשנייה. הם מתאימים למספר רכבים גדול יותר ולחניונים סגורים גובה מינימאלי של 2.20 מ'. מעבר להיותם חכמים ונעימים יותר למשתמש משום שניתן להפעילם באמצעות צ'יפ אישי ואפילו באמצעות אפליקציה בסלולרי הם גם מאפשרים אכלוס של 30%- 40% יותר מכוניות ממכפילי חניה בודדים. ניוד המכוניות בתוך המתקן מתאפשר באמצעות מערכת חכמה בה משטח חניה אחד נשאר ריק ויכול לנוע אופקית או אנכית כפי שניתן לראות בהנפשה.

מתקן חניה חצי אוטומטי

מתקני חניה אוטומטיים-רובוטיים

ומתי משתמשים במתקני חניה אוטומטיים (רובוטיים)? מתקני החניה הרובוטים הם הדור החדש והמפותח ביותר של מתקני החניה. לרוב הם מותקנים מתחת לפני השטח. התערבות הנהג בתהליך החניה במתקן אוטומטי היא מינימלית. הנה כמה מהמקרים בהם נהוג לפנות לפתרון המורכב והיצירתי הזה:

  • כאשר אף אחד מהפתרונות הקודמים לרבות מעלית רכב לא נותן את מספר החניות הרצוי.
  • כאשר לא ניתן לבנות רמפה עם שיפוע מתאים ותקני לחניון קונבנציונלי.
  • כאשר יש באתר עמודים תומכים או ממדים שלא ניתן להזיז ומפריעים לבניית החניון.
  • כאשר יש צורך לחסוך את המקום של הרמפה והמיסעות.
  • כאשר הרשות המקומית לא מאשרת  הצבה של מתקני חניה על קרקעיים מסיבות של שמירה על פני העיר או בטיחות.
  • במקרים של תמ"א 38 בהם יש שטח מוגבל בין גבול בניין לגבול מגרש ויש למצוא פתרון חניה למספר לא קטן של רכבים. 

מתקן חניה אוטומטי רובוטי