תחזוקה בראש שקט: בעלי מתקני החניה שלא מזמינים טכנאי

עצות חשובות לשמירה על מתקני החניה לאורך שנים

תחזוקה ראויה של מתקן חניה היא לא דבר מסובך. הצרות מתחילות כשמתחילים לחסוך ולחפש קיצורי דרך – שעתידים לעלות ביוקר. נציגי בתים ואנשי מקצוע מספרים איך הצליחו לשמור על המתקן שלהם מתפקד במצב מצוין לאורך שנים.

תחזוקת בניין מגורים מודרני היא לא עניין פשוט, כך יודע כל יושב ראש ועד בית מנוסה. הימים שבהם התגוררו מרבית תושבי הערים בבניינים בני 3 קומות על עמודים שבהם היו שני סעיפי ההוצאה העיקרית של ועד הבית ניקיון וחשמל חלפו ללא שוב, וכיום מוצאים עצמם דיירי הבתים המשותפים נאלצים לתחזק ציוד רב ויקר – ממעליות ומשאבות מים ועד לגנרטורים ומתזים – ציוד מורכב שמלבד שוויו הרב, עלול להביא להוצאות כבדות במקרה של תקלה.

לרשימה זו ניתן להוסיף כמובן גם את מתקני החניה. מדובר במתקנים יקרים, אשר עלותם נעה בטווח של מאות אלפי שקלים ועד למיליוני שקלים, בהתאם לגודל ודגם המתקן. ההנחה היא כי נציגות דיירים אשר מקבלת לידיה מתקן שכזה תבקש לעשות הכל על מנת לשמר אותו במצב תקין ולתחזק אותו כהלכה. מפתיע לגלות כי ברבים מהמקרים מבצעות אותן הנציגויות טעויות, אשר בסופו של דבר מביאות לנזקים כבדים למתקנים – לעתים עד כדי הוצאתם לחלוטין משימוש.

משיחות שערכנו עם אנשי מקצוע, כמו גם עם נציגי דיירים בבניינים אשר הצליחו לשמור על המתקנים שברשותם לאורך זמן, עולים מספר צעדים בסיסיים שאותן יש לנקוט במטרה ליהנות מהמתקן לאורך זמן, כמעט ללא צורך בהזמנת טכנאי.

ווידוא כי מתקן החניה עומד בתקן

את הצעד הראשון ואולי החשוב ביותר, יש לבצע עוד בטרם הוזמן מתקן החניה והוא וידוא כי המתקן עומד בתקן הישראלי למתקני חניה. לכך מצטרפת הבדיקה כי ספקית המתקן מפעילה שירות תחזוקה ושירותים תקופתיים במועדם, וכי היא זמינה 24/7 לטיפול במקרה של תקלה, זאת כמובן בהנחה ששהחברה הינה חברה מורשית לתחזוקת מתקני חניה מטעם מכון התקנים. 

במקרים בהם לא דיירי הבניין הם אלו שפועלים מול ספקית המתקן באופן ישיר אלא יזם, כמו שקורה לא אחת בפרוייקטי תמ"א 38, יש להציג את הדרישות האלו לו ולאנשי המקצוע המלווים את הפרויקט. עמידה בתקינה הישראלית, הזהה לתקינה האירופית, היא תנאי בסיסי ליכולתו של המתקן לשרת את הדיירים לאורך שנים.

חתימה על הסכם שירות

לאחר התקנת המתקן, ובטרם מסירתו לדיירים, מגיעה נקודה קריטית נוספת לשם הבטחת תפקודו התקין של המתקן, והיא חתימת הסכם השירות. בשוק פועלות מספר חברות בתחום תחזוקת מתקני החניה, וניתן לחתום על הסכם שכזה עם כל אחת מהן. יחד עם זאת, דיירים שעמם שוחחנו, המליצו בחום לחתום על הסכם השירות עם ספקית המתקן עצמה, ולא עם חברה אחרת.

"לכל יצרן יש את חלקי החילוף שלו, וברוב המקרים – חלקי החילוף הנדרשים הם החלקים המקוריים", אומר בכיר בחברת ניהול המנהלת מספר מבנים עם מתקני חניה. "הרבה פעמים ועד הבית מנסה לחסוך, וכל מיני 'חברות טנדר' מנצלות זאת לרעה ומציעות לוועד חוזה שירות זול. אלא שהזול הזה עולה אחר כך מאד ביוקר. בהיעדר חלקי חילוף מקוריים, התיקונים מתבססים על אילתורים ובתוך זמן קצר המתקן הופך לעמוס בבעיות, והנזקים עלולים לעלות הרבה כסף".

חשוב לציין כי העסקת חברת שירות לא מוסמכת אינה חושפת את הבניין רק לנזקים, אלא גם לתביעות. שכן, האחריות המשפטית לנזקי רכוש ונפש הנובעת מהעסקת בעלי מקצוע שאינם מוכשרים ומוסמכים למטלות שלשמם הוזמנו – חלה על מזמין העבודה. כלומר, במקרה שבו חלילה ייפגע אחד מעובדי חברת השירות שלא עבר הסמכה מסודרת לתפקיד, הוא עשוי לתבוע את ועד הבניין על נזקיו. זהו נימוק רב חשיבות נוסף להעסקת חברות הפועלות לפי תקן.

טיפול תקופתי וזמן תגובה במקרה של תקלה

עבור כל מתקן מוגדר פרק זמן שבו עליו לעבור טיפול תקופתי לפי הוראות היצרן. בדרך כלל מדובר בטיפול המתבצע פעם בחצי שנה במתקנים מכאניים (הכוללים מכפילים למיניהם), ובמתקני חניה אוטומטיים פעם ברבעון. במקרה שבו חלות תקלות בתפקוד המתקן בין טיפול לטיפול, על החברה להיות זמינה לקריאות מצד דיירי הבניין באופן מיידי.

מהם זמני התגובה הנחשבים סבירים? ובכן, חוזה שירות סטנדרטי כולל בדרך כלל התחייבות של הגעת איש מקצוע לאתר לשם תיקון התקלה בפרק זמן של עד 4 שעות מרגע קבלת הקריאה. זאת למעט קריאות המתקבלות בשעות הערב, אז רשאי איש המקצוע להגיע בשעות הבוקר שלמחרת. חלק מחוזי השירות כוללים סעיף נוסף, הקובע שאם כתוצאה מהתקלה אחד מכלי הרכב נלכד בתוך המתקן, אזי מתקצר זמן התגובה הנדרש מצד החברה לשעתיים בלבד. עם זאת, כאשר מדובר במתקנים מכאניים, ברוב המקרים נציג הבניין אשר עבר הדרכה מתאימה יוכל לחלץ את הרכב הלכוד באופן עצמאי ובליווי טלפוני של נציגי השירות של חברת המתקנים.

חשוב לומר- לדברי רוב נציגי הדיירים עמם שוחחנו, כאשר מקפידים על טיפולים תקופתיים במועדם וכן על שימוש ראוי במתקן בין טיפול לטיפול, תקלות שכאלה כמעט שלא מתרחשות. שימוש ראוי משמעותו הקפדה על כך כי כלל המשתמשים במתקן יהיו אך ורק נהגים שעברו הדרכה על ידי נציגי החברה המתחזקת, וידוא כי המתקן אינו חשוף למפגעים סביבתיים כגון הצפות, וכי לא מאופסנים בו חפצים ועצמים שאינם כלי רכב.

לפרטים נוספים על השירות והתחזוקה שמספקת פרומוט >>>

כתבה באתר מגדילים עם סוד אריכות הימים של מתקני חניה >>>

מכפילי חניה בשיכון ל' בתל-אביב- פרויקט תמ"א 38 חיזוק והוספה של חברת יהבים