איזה סוג מתקן חניה הוא המתאים ביותר לבניין שלכם?

בתחום מתקני החניה מספר רב של פתרונות, השניים העיקריים הם מכפילי החניה ומתקני החניה האוטומטיים (ידועים גם כמתקני חניה רובוטיים). מהם היתרונות והחסרונות של כל אחד מהסוגים, ואיך נדע מהו הפתרון המתאים לנו? 

במהלך פרויקט של התחדשות עירונית, במיוחד כזה המכפיל ואף משלש את מספר הדירות במגרש, עולה לא פעם הצורך בהתקנת מתקני חניה, זאת הודות ליכולתם לספק כמות הרבה יותר גדולה של מקומות חניה בשטח נתון לעומת חניונים קונבנציונליים. גם פרויקטים חדשים למגורים, מסחר, תעסוקה או מלונאות, הנבנים כיום בסביבה עירונית המצטופפת במהירות, נזקקים לא פעם לפתרון כזה.

אך פתרונות החניה כוללים בתוכם מגוון סוגים ודגמים, וסוג הפתרון תלוי באופי הפרויקט. שני סוגי הפתרונות הנפוצים ביותר הם מכפילי החניה ומתקני החניה האוטומטיים-רובוטיים. בין אם אתם עוסקים בייעוץ, יזמות ובין אם אתם דיירים מעורבים, כדאי להכיר את ההבדלים בינהם ואיזה פתרון עשוי להתאים לפרויקט שלכם.

תנאי השטח וצרכי הבניין

הפרמטר החשוב ביותר בבחירת מתקן החניה המתאים ביותר לפרויקט המתוכנן, הוא מהם צרכי החניה של הפרויקט, כלומר כמה מקומות חניה עליו לכלול ומה המגבלות, אם קיימות, באזור החניה.

מכפיל חניה, כמשתמע משמו – משמש להכפלת מספר מקומות החניה, ובמקרים מסוימים אף לשלש אותם. לעומת זאת, במתקן חניה אוטומטי-רובוטי ניתן לקבל מספר מקומות החניה גדול משמעותית מזו של מכפיל או משלש חניה. 

בניגוד למספר מכפילים, אשר לכל אחד מהם נדרשת גישה עם כלי הרכב, במתקן חניה אוטומטי ישנו חדר כניסה או רמפת כניסה בודדת, כך ששטח רב נחסך לפרויקט במפלס הקרקע – שטח אותו יכול היזם לנצל ללובי, גינה משותפת, בניית דירות גן, או כל צורך אחר.

ההבדלים באופן השימוש

מכפילי חניה הם מכאניים והפעלתם נעשית בהוראת המשתמש. כל מתקן מופעל באמצעות קופסת פיקוד ובה מפתח. על ידי סיבוב המפתח לצד אחד המתקן עולה, ועל ידי סיבובו לצד השני, המתקן יורד.

לעומת זאת, מערכת חניה אוטומטית-רובוטית מופעלת באמצעות הצגת כרטיס חכם/צ'יפ או אפליקציה, ומכאן פעולת המתקן מבוצעת בצורה אוטומטית.

הן במכפילי חניה והן במתקנים אוטומטיים, ולמעשה בכל מתקן חניה, נדרש כל אחד מהמשתמשים לעבור הדרכה לפני תחילת השימוש במתקן, על מנת לשמור הן על בטיחותו והן על בטיחות המתקן.

מחירי מתקני החניה

מתקן חניה אוטומטי ידרוש השקעה כספית גדולה יותר לעומת מכפיל חניה, גם משום שהמוצר עצמו יקר יותר, וגם משום שהתקנתו כרוכה בדרך כלל בבניית מרתף חניה בבניין. לפיכך, עלותו של מקום חניה על גבי מכפיל חניה נמוכה יותר.

התחזוקה הנדרשת

מתקני חניה לסוגיהם אמורים לשמש את הדיירים במשך עשרות שנים, ועבור כל מתקן מוגדר פרק זמן שבו עליו לעבור טיפול תקופתי לפי הוראות היצרן.

לכן, בין אם המתקן שברשותנו הוא מכאני ובין אם אוטומטי, יש להתקשר עם חברת שירות ותחזוקה אשר תערוך תחזוקה מונעת הכוללת טיפולים תקופתיים, ותהיה זמינה לקריאה במקרה של תקלה. חשוב לבדוק שחברת התחזוקה פועלת לפי תקני ISO ומורשית לתת שירות למתקני חניה מטעם מכון בדיקה מוכר כגון מכון התקנים הישראלי. 

כמו כן, ןעל אף שאין חובה שכזו, מומלץ כי חברת התחזוקה תהיה ספקית המתקן, אשר מייצגת בארץ את החברה היצרנית שכן נגישותה לחלפים מקוריים היא המיטבית.

מתקן חניה מכאני
מתקן חניה מכאני
מתקן חניה אוטומטי-רובוטי
מתקן חניה אוטומטי-רובוטי
מתקן חניה מכאני
מתקן חניה מכאני
מתקן חניה אוטומטי-רובוטי
מתקן חניה אוטומטי-רובוטי