מהלך היסטורי: כך מגדילים את מספר החניות גם במבנים לשימור

פתרונות חניה שמשתלבים עם הצביון וההיסטוריה של המקום

אלפי מבנים ואתרים לשימור הפזורים ברחבי ישראל זקוקים לפתרונות חניה – בפרט כאשר הם עוברים הסבה לשימושי מגורים או מלונאות. באמצעות החדשנות הטכנולוגית שמציע תחום מתקני החניה, ניתן לייצר פתרונות גם במבנים בני אלפי שנים

במדינה בעלת היסטוריה עשירה כמו ישראל, פזורים אלפי מבנים ואתרים המיועדים לשימור, בהם מאות אשר לגביהם חלות דרישות שימור מחמירות. ברחבי הארץ פרוסים מאות מנזרים, בתי כנסת, כנסיות, שווקים עתיקים ואתרים היסטוריים המוגדרים כמבנים לשימור, ובמרכז תל-אביב בלבד נכללים כ-4,000 מבנים לשימור במתחם "העיר הלבנה" שהוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמי.

המשמעות היא כי כל פעולת בינוי שנעשית באותם מבנים, צריכה להיעשות תוך שמירה על הערכים האדריכליים, התרבותיים וההיסטוריים של המבנה, ותוך קבלת האישורים המתאימים במסגרת הליך התכנון והוצאת היתר הבנייה. לעתים מדובר כאמור במבנים אשר לגביהם חלים כללי שימור מחמירים, ולעתים מדובר בשימור חלקי בלבד. ואולם בכלל המקרים, יזם אשר יפגע בערכים אשר אותם נקבע כי יש לשמר, עלול לשאת בעונשים כבדים.

כמו כל בעל נכס, גם בעלי מבנים לשימור מעוניינים להשביח ולשדרג את הנכסים שבבעלותם, בין היתר, על ידי הגדלת מספר מקומות החניה במיוחד בעת בה מקומות החניה ברחובות העיר הולכים ומתמעטים לטובת שבילי אופניים ונתיבים ציבוריים. כאשר אותם המבנים ממוקמים בלבו של שטח עירוני צפוף, כמו אלפי המבנים שהוכרזו לשימור במתחם העיר הלבנה בתל אביב ,הופכים מתקני החניה לפתרון המיטבי להגדלת מספר החניות.

פתרונות חניה במבנה לשימור? בהחלט כן!

אך האם ניתן באמת לבנות מתקני חניה במבנים שהוגדרו כמבנים לשימור? בהחלט כן! כל עוד כמובן מקפידים היזמים ומתכנני הפרויקט שלא לפגוע בערכים שהוגדרו על ידי הרשויות כמיועדים לשימור. במקרים בהם האלמנטים שהוגדרו לשימור הם חלקיים, צפויה המשימה להיות כמובן קלה יותר. אך גם במקרים שבהם הוגדרו מבנים לשימור מחמיר –  לרוב תתאפשר התקנת מתקני חניה.

דוגמה טובה לכך מהווה מתחם המנזר הארמני (מינזר ניקולאס הקדוש) הסמוך לנמל יפו. המתחם נבנה במאה ה-17 כמלון דרכים לצליינים ועד היום מהווה הוא אחד משכיות החמדה הבולטות ביותר ביפו, אשר לצד מראה מרהיב, נושא עמו גם מטען היסטורי מרשים, כולל ביקור מצד נפוליאון בעת מסעו בארץ ישראל.

לפני מספר שנים נבנו על שטחי המנזר מגורי יוקרה, דבר אשר הצריך בניית חנייה שתשמש את הדיירים במקום. המתכננים, אשר ביקשו לבצע את המהלך מבלי לפגוע בבניין ההיסטורי – מצאו פתרון שהשתלב היטב בהיסטוריה של הבניין. במהלך התכנון התגלה כי המבנה כבר כולל מרתפים חפורים אשר בעבר שימשו כאורוות. אותם השטחים נוצלו לטובת התקנת 20 מקומות חניה על גבי מתקנים. מכיוון שאזור החניה צפוף, הותקן גם משטח סיבוב למכוניות אשר מאפשר סיבוב המכוניות לשם כניסה/יציאה ותמרון הנסיעה באופן בטוח וקל. 

הפרויקט הזה היה בעל רמת מורכבות גבוהה במיוחד, בין היתר בשל העובדה שבחלקו הצפוני של המבנה התגלה במהלך העבודות קיר בן 2,500 שנים שאותו נדרשו היזמים לשמר בשל ערכו ההיסטורי, ואשר הקטין באופן משמעותי את אזור המיסעה. על מנת להתגבר על בעיית התמרון שנוצרה, הותקן במקום משטח חניה הנע בצורה אופקית ומאפשר חניה ללא תמרון.

כאשר המבנה ההיסטורי אינו כולל שטחים תת קרקעיים, עשוי פרויקט התקנת החניון להיות מורכב יותר. בחלק מהמקרים בניית מתקנים תת קרקעיים מתחת למבנה הקיים, עשויה שלא להתאפשר כלל. כך אירע למשל בשורה של פרוייקטים בלב ההיסטורי של תל אביב, למשל ברחובות אחד-העם, שינקין ורש"י בעיר. במקרים שכאלה עשוי הפתרון להימצא באמצעות בניית מערכות אוטומטיות רובוטיות לצד המבנה, בין קו הבניין לגבול המגרש.

מכפילי חניה ופלטות נעות במנזר הארמני ביפו
מכפילי חניה ופלטות נעות במנזר הארמני ביפו
מכפילי חניה ופלטות נעות במנזר הארמני ביפו
מכפילי חניה ופלטות נעות במנזר הארמני ביפו
מכפילי חניה ופלטות נעות במנזר הארמני ביפו
מכפילי חניה ופלטות נעות במנזר הארמני ביפו
מכפיל חניה סמוי במבנה היסטורי מהמאה ה- 17, צפון איטליה
מכפיל חניה סמוי במבנה היסטורי מהמאה ה- 17, צפון איטליה
מכפיל חניה סמוי במבנה היסטורי מהמאה ה- 17, צפון איטליה
מכפיל חניה סמוי במבנה היסטורי מהמאה ה- 17, צפון איטליה
מכפיל חניה סמוי במבנה היסטורי מהמאה ה- 17, צפון איטליה
מכפיל חניה סמוי במבנה היסטורי מהמאה ה- 17, צפון איטליה
חניון אוטומטי צר במיוחד בפרויקט לשימור ברחוב אחד-העם, תל-אביב
חניון אוטומטי צר במיוחד בפרויקט לשימור ברחוב אחד-העם, תל-אביב