תמה התמ"א? המבצע הצבאי ערער את ביטולה של תמ"א 38

מבצע "שומר החומות" והשאלה סביב כוונת המדינה לבטל את תמ"א 38

מבצע שומר החומות העלה את הצורך בשיפור המיגון והוספת ממ"דים, והציב סימני שאלה סביב כוונת המדינה לבטל את תמ"א 38 באוקטובר 2022.

האם מבצע שומר החומות יביא לדחיית ביטולה של תוכנית תמ"א 38? ייתכן מאד שכך יקרה. במהלך השבועות האחרונים פורסם בתקשורת כי במשרד האוצר פועלים כיום בנחרצות לדחיית מועד הביטול, שנקבע לאוקטובר 2022, ובמקביל פועלים גם ארגוני הקבלנים נגד ביטולה של תוכנית תמ"א 38 בכלל.

בשנים האחרונות תוכנית תמ"א 38 הפכה לספקית דירות משמעותית בשוק. כ-5,000 דירות חדשות בממוצע נבנות באמצעותה מדי שנה בכל אחת מהשנים האחרונות – רובן בלב אזורי הביקוש במרכז הארץ. במשרד האוצר חוששים כי ביטול התמ"א כעת, ללא תוכנית חלופית מעשית, תיפגע בהיצע הדירות ותביא להתגברות עליית מחירי הדירות – שגם כך חזרו למגמת עליה בשנה האחרונה.

תמ"א 38- המסלול המרכזי לחידוש מבנים בישראל

תמ"א 38 מהווה כיום את המסלול המרכזי באמצעותו מחודשים מבנים בישראל. התוכנית  נחקקה לראשונה בשנת 2005 כתוכנית לחיזוק מבנים ותיקים נגד רעידות אדמה. העיקרון המנחה שלה- תמורת ביצוע עבודות החיזוק, מקבל הקבלן זכויות בניה כך שיכול להוסיף קומות חדשות לבניין הוותיק ולמכור את הדירות. לאורך השנים התווספו לעבודות החיזוק עוד שורה של פעולות נוספות שמטרתן לשדרג את הבניינים והדירות, כולל הוספת חדר מרחב דירתי מוגן (ממ"ד), מרפסת ומעליות, שיפוץ של כלל השטחים המשותפים כולל בניית לובי כניסה וכמובן – הוספת חניון. כך מרוויחים הדיירים בניין חזק ובטוח ודירה משודרגת ששוויה עשוי להגיע לשווי של למעלה ממיליון שקלים לעומת מצבה המקורי – וזאת ללא כל הוצאה כספית מצדם.

התמורה המרכזית היום- חניה לכל דייר

היום, עיקר התמורה לדייר היא החניה, כך שלשאלה האם התמ"א תחלוף מהעולם יש חשיבות גם עבור תחום החניה. ברוב בנייני הדירות הוותיקים, שטח המגרש קטן מדי מכדי לחפור בו חניון תת קרקעי קונבנציונלי. מסיבה זו הפכו פתרונות החניה – חניונים אוטומטיים, חצי אוטומטיים ומכאניים ואף מעליות רכב, לפתרון נפוץ במיוחד בפרוייקטים מסוג תמ"א 38.

שילוב מתקני חניה מאפשר הוספת חניות לפי תקן חניה ומבטיח מצב של win-win גם ליזמים, גם לבעלי הקרקע וגם לרוכשי הדירות.

אצלנו בפרומוט, ליווי הפרויקט מתחיל בשלב ההיתכנות בו מעבר לבדיקת הכדאיות הכלכלית, ניתן פתרון הקונספציה והתכנון המפורט עד לביצוע הפרויקט. הפתרון נולד מתוך ראיית העתיד והחשיבה כיצד לשרת את דיירי הפרויקט בצורה הכי טובה לאורך שנים. מערך השירות שלנו ממשיך את ליווי הפרויקט לדרי הבניין ומעניק שירות תחזוקה לפי המסלול המבוקש. הצוות שלנו נותן מענה וזמין גם לשאלות הדיירים, אנו עורכים סיורים ומצטרפים לפגישות עם נציגות הדיירים ופועלים בשקיפות ובשיתוף פעולה לאורך כל התהליך.

נראה כי המאבק על עתיד תוכנית תמ"א 38 עוד רחוק מסיום, ובכל מקרה, תוכנית חלופית אם תקום, תהיה חייבת לקחת בחשבון את כלל הפתרונות הנלווים הנדרשים, ובראשם פתרונות חניה.

לקריאה על פרויקט התחדשות עירונית ברמת-השרון >>>

מתקן חניה טמון ומתקן מעבר - פתרון יצירתי וחכם בפרויקט תמ"א 38 התחדשות עירונית ברמת השרון