המהפכה כבר כאן: 1,500 מכוניות חשמליות של טסלה הגיעו לישראל– וזו רק ההתחלה

תחילתו הרשמית של עידן הרכב החשמלי מחייבת גם את היזמים לעשות התאמות לטעינה חשמלית גם במתקני החניה

במקביל להגעת המשלוח המשמעותי הראשון, הודיעה היצרנית האמריקאית על פתיחת מערך ההזמנות לגופים עסקיים וחברות ליסינג ברבעון השלישי של 2021. ההערכות הן כי במסגרת זו יירכשו אלפי מכוניות חשמליות נוספות עוד השנה. תחילתו הרשמית של עידן הרכב החשמלי מחייבת גם את היזמים לעשות התאמות, ושורה של פרויקטים כבר הזמינו מתקני חניה המאפשרים טעינה חשמלית.

פריצת דרך של ממש התחוללה בתחילת חודש מאי בשוק הרכב בישראל, כאשר בנמל אשדוד עגנה אוניה ובה 1,503 רכבי טסלה (Tesla) 3 אשר הגיעו ממפעלי החברה בשנגחאי. אלו הוזמנו על ידי רוכשים פרטיים מראש, והתווספו ל-200 מכוניות מתוצרת החברה שכבר נוסעות בכבישי ישראל. בכך הפכה טסלה ליצרנית המכוניות החשמליות הפופולארית במדינה, וזאת ארבעה חודשים בלבד מאז קיבלה את אישור משרד התחבורה לייבא את מכוניותיה לישראל.

אך זוהי רק ההתחלה. אם עד כה היו יכולים לקוחות ישראלים לרכוש מכוניות של יצרנית הרכב האמריקאית רק באופן פרטי, ימים ספורים לאחר הגעת המכוניות לישראל, כבר הודיעה החברה כי תקבל הזמנות לציי רכב, גופים עסקיים וחברות ליסינג ברבעון השלישי של השנה. ההערכות בשוק הן כי בכך יגדל צבר ההזמנות של החברה בישראל בכמה אלפי מכוניות נוספות ב-2021.

טסלה: עלייה של מאות אחוזים בתוך שנים ספורות

נכון לעכשיו מחירה של טסלה 3 גבוה יחסית- הדגם הנפוץ וה"עממי" של הרכב החשמלי, גבוה יחסית ומתחיל ב-169,000 שקלים עבור הרוכש הפרטי. יש להניח כי בעתיד ייווצרו דגמים זולים יותר אשר יהפכו את המכונית החשמלית לנגישה יותר לציבור הרחב. התחזיות מעריכות כי בתוך עשור יצמח השימוש ברכב החשמלי במאות אחוזים!

לצד התרחבות פלח המכוניות החשמליות, צפויות להתפתח גם רשתות הטעינה. אלו יוצבו הן במקומות ציבוריים וישמשו כתחנות דלק, אך למעשה ברוב הנסיעות קצרות הטווח לא יהיה בהן צורך. שכן זהו עוד יתרון אדיר של הרכב החשמלי- ניתן לטעון אותו בבית במהלך הלילה, בין אם בעמדת טעינה המותקנת בחניון, ואפילו באמצעות חיבור לשקע סטנדרטי.

"מתקינים חניון בראיה של 20 שנה קדימה"

אך מה ניתן לעשות כאשר החניון אינו חניון קונבנציונלי, בו ניתן להתקין את עמדת הטעינה בסמוך למקום החניה הקבוע, אלא חניון רובוטי? כידוע, בחניונים אלו "נפרד" הנהג מהרכב בשלב הכניסה לחדר החניה, ופוגש אותו שוב בבוקר בעת היציאה מהחניון. כיצד יכולים אם כן בעלי רכבים חשמליים לדאוג להטענתם במהלך הלילה?

ובכן, מסתבר שישנו פתרון, והוא אפילו נמצא כבר בישראל. מתקני החניה המכאניים, מכפילים, ואף רובוטיים מאפשרים לדיירי הבניין המחזיקים ברכב חשמלי להטעין את רכבם במהלך זמן החניה.

עד היום הותקנו חניונים מסוג זה בעיקר בפרויקטים של התחדשות עירונית במסלול תמ"א 38 במרכז תל אביב. ולרוב אפילו לאחר ההתקנה על ידי הדיירים/משתמשי הקצה.

החדשנות לצד ראיית העתיד של הצוות שלנו מאפשרת פתרון נכון ובטוח כבר משלב התכנון רכישת חניון מכאני או אוטומטי צריכה להיעשות תוך ראיה של לפחות 20 שנה קדימה – טווח הזמן שבו צפוי המתקן לשרת את דיירי הבניין, וכי כל הסיכויים שבתקופה זו יתרחב משמעותית שיעור המחזיקים ברכבים חשמליים.

להמשך קריאה על עמדות טעינה לרכבים חשמליים >>>