להכות על הברזל בעודו חם

השפעת הקורונה על מחירי הברזל

משבר הקורונה היכה בעולם וגרם לפגיעה בענפי משק רבים. עוד מוקדם לאמוד את היקף הנזקים, אך כבר היום ניתן לומר כי המגיפה גרמה להתייקרות בחומרי הגלם. מחירי הסחורות בעולם חווים תנודות אינסוף ומומחים חוזים שזו רק ההתחלה.

אספקת הברזל המצומצמת גרמה לעלייה במחירו של חומר הגלם בשיעור של כ- 30 אחוזים לעומת מחירו שלפני פרוץ המשבר!

(מקור: https://tradingeconomics.com/commodity/steel)

בשל העלייה במחירי חומרי הגלם, ובפרט מחירי הברזל, מסתמן כי בישראל השפעותיה הנרחבות של הקורונה מכות בענף הבנייה בצורה חזקה, מה גם שלאחר סיום המשבר התאוששות הענף צפויה להיות הדרגתית. המחסור הינו גורם מרכזי להתייקרות משמעותית של מחירי הבנייה והתשתיות בישראל וכתוצאה מכך יושפעו גם מחירי הדירות. 

איך זה ישפיע עלינו?

מומחים סבורים כי עליית מחירי הברזל תביא כבר עכשיו לעלייה בענף הנדל"ן ובתחומים הנלווים לו. העלייה במחירים נובעת בין השאר מהעובדה כי לאור הגבלות משרד הבריאות, מספר הפועלים שהורשו להיכנס לארץ קטן כך שהבנייה התעכבה באופן ניכר, דבר שיצר ביקוש גבוה משמעותית מההיצע בשוק. בנוסף, הקושי במסחר בין-לאומי הוביל לעליית מחיריהם של חומרי הגלם השונים, שמייקרים באופן ישיר ובאחוזים ניכרים את עלויות הבניה.

עליית מחירי הברזל תוביל גם להתייקרות מחירי מערכות החניהיצרני מערכות החניה בעולם חוות קושי ברכישת מלאי ושמירה על מחירי קנייה סבירים ונאלצות להשיט את ההתייקרות על הנציגויות. הצפי הוא התייקרות משמעותית לרוכש הקצה (יזמים, קבלנים, קבוצות רכישה), ואף פגיעה אפשרית בחברות מקומיות ללא יצרן שעומד מאחוריהן או שאינן בעלות בסיס פיננסי איתן.